5 nyckelkomponenter för maximalt resultat i er digitala marknadsföring

Nyhet   •   Feb 19, 2019 10:05 CET

Relevans är a och o. Ni talar till en utvald målgrupp och anpassat innehåll för den målgruppen är avgörande för resultatet. Att utsättas för ert varumärke i en annons 6 gånger räcker inte. Det behöver vara 6 gånger av träffsäkert, bra och intressant innehåll för just den målgrupp som du talar till. Pratar ni till utvecklare behöver ni veta vilket språk och innehåll som tilltalar dem.

Variation i innehållet är viktigt för att användaren ska tilltalas. Att exponeras för ett varumärke 6 gånger innebär inte direkt konvertering. En variation av innehållet ger det bästa resultatet. Utsätts användaren för ditt varumärke första gången eller har de redan visat intresse för er? Beroende på var i resan användaren är behöver innehållet anpassas. Det är därför viktigt att ni kartlägger användaren och är medvetna om hur ni tidigare har exponerats för användaren för att i sin tur få bästa effekt.

Frekvens - finns det risk för att vi spammar följare? En vanlig fråga som numera alltid är nej. Givet att ni marknadsför på rätt sätt. Den organiska trafiken från företagssidor (dvs. det ni inte betalar för) når ut till max 3% av era följare om ni har tur. Även om ni lägger upp flera inlägg varje dag är risken för spamming minimal. Facebook är en kommunikationsplattform där man betalar om man vill synas. Görs detta rätt finns en stor möjlighet att synas mycket för en låg peng. I det fallet är det viktigt att övriga punkter uppfylls. Frekvensen i inläggen i kombination med övriga punkter är centralt för att nå resultat. Kom ihåg – 6 gånger innan användaren agera.

Rörligt material efterfrågas av användarna. Att det är rörligt räcker dock inte. Det behöver vara snabbt och användaren behöver känna att det händer något. Det behöver vara rörligt och passa just den unika användaren i er målgrupp. Tålamodet finns inte där. Ni har 0,7 sekunder på er att fånga uppmärksamhet i det rörliga, när det är bra är det riktigt bra. Ljudet behöver ni inte tänka på, 75% av all videotittning på Facebook är på mobilen och ljudet är sällan på. Videotittning på Instagram ökade med 60% 2018 och 50% av Stories på Instagram är video.

Testa testa testa, men jämför inte äpplen med päron. Använd verktygen på plattformarna för rätt slutsatser och låt data visa vägen. I Facebooks verktyg finns tekniken framtagen för att göra korrekta A/B-tester och för att testa hur väl en exponering av ett varumärke fungerar. Det handlar om att testa, justera, testa igen och ta rätt beslut baserat på fakta och inte känsla. Jämför inte resultatet i två annonser med olika bilder och olika målgrupper med varandra. Är det bilden eller målgruppen som gör att den ena annonsen fungerat bättre än den andra? Analys och data hjälper er att lägga pengarna på rätt kort.

Kommentarer (0)

Kommentera