Kommunikationsbrist kostar kosing

Haltande kommunikation och bristande informationshantering kostar tillverkningsföretag stora summor pengar årligen. Nu har en forskare på KTH analyserat situationen och kommit fram till besparingsåtgärder.

För att hålla koll på produktutveckling i ett företag används mjukvara för produktlivscykelhantering, så kallade PLM-system. Dessa system är dock allt annat än gratis för bolagen. Leverantörerna lovar bland annat tydlig koppling mot verksamheten där endast 20 procent av systemfunktionaliteten behöver skräddarsys. Men verkligheten ser annorlunda ut.

– Det är inte alls ovanligt att 80 procent av systemet behöver skräddarsys efter kundens särskilda behov. Därmed kostar det otroligt mycket att införa PLM-system, något leverantörerna tjänar mycket stora pengar på. Det är inte heller ovanligt att verksamheten får köra dubbla system under en övergångsperiod, säger Diana Malvius, doktorand i integrerad produktutveckling på KTH.

Hon har under de senaste fyra åren forskat i ämnet och precis disputerat med sin avhandling "Integrated information management in complex product development".

Enligt Diana Malvius finns det åtminstone två problem som ställer till det vid införandet av PLM-system. Dels talar inte olika typer av ingenjörer samma språk, ingenjörer inom programmering och maskinteknik använder olika begrepp för samma sak. Det ställer till stora problem vid informationshantering. Dels råder stora skillnader mellan olika ingenjörsgrupper i uppfattningen om vilka ledtider som krävs i produktutvecklingen.

Det här ligger sedan till grund för det klassiska problemet med bristande kravställning. Tillverkningsföretagen måste lära sig att ställa rätt krav vid införandet av PLM-system, och det gör de genom att känna sin organisation och kunna sina behov. Diana Malvius drar en parallell till de problem som funnits runt affärssystem som resulterat i stora kostnader för företag.

– Just det problemet har varit känt väldigt, väldigt länge, men företag jobbar ändå inte på rätt sätt med kravställandet, säger Diana Malvius.

Lösningen enligt henne är att använda ett knippe verktyg som identifierar vilka problemområden som finns i företagets organisation. Med dessa kan det sedan skapas ett underlag som tydligt visar vilka arbetsprocesser och PLM-system som ska användas.

– Det gör att det går att identifiera vilka behov som kan kopplas ihop med vilka nya arbetssätt och IT-stöd, säger Diana Malvius.

För mer information, kontakta Diana Malvius på malvius@kth.se eller +1 617 320 89 55.

• plm
  • produktlivscykelhantering