​Pressinbjudan: Hans arbete har påverkat två miljarder människor

Nu kommer en av världens mest innovativa människor till Sverige och KTH. På meritlistan finns bland annat 30 uppstartsföretag och 1 300 patent samt patentansökningar.

Robert S. Langer, professor på MIT, besöker KTH den 15 maj för en gästföreläsning. Med sig i bagaget har han en diger meritlista i form av 1 300 patent/patentansökningar, 1 500 vetenskapliga artiklar, över 30 uppstartsföretag samt fjärdeplatsen på listan över de mest citerade personen i historien inom alla områden.

Robert S. Langer har också erhållit flera prestigefulla utmärkelser, och när han fick ta emot Queen Elizabeth Prize for Engineering stod det i motiveringen att hans arbete har förbättrat livet för två miljarder människor genom den forskning runt läkemedel som han åstadkommit.

Efter Robert S. Langers föreläsning kommer han att samtala med Ann-Christine Albertsson, professor emerita i fiber och polymerteknik, Sophia Hober, professor i molekylär bioteknik och Niclas Roxhed, docent inom mikro- och nanosystem (alla från KTH). Diskussionen kommer bland annat att handla om kommersialisering av forskning.

Detta är en unik möjlighet att höra Robert S. Langer dela med sig av sina erfarenheter av att skapa och implementera banbrytande teknik baserat på hans framgångsrika karriär inom forskning i gränssnittet mellan medicin, materialvetenskap och kemiteknik.

Intervjutid med Robert S. Langer finns mellan 13:30 - 14:00.

Korta fakta

• Vad: Seminariet "Att skapa och implementera banbrytande teknologi".
  • Tid: Onsdagen den 15 maj klockan 11:30 till 13:30.
  • Plats: Sing Sing, Lindstedtsvägen 30, Stockholm.

Seminariet anordnas i samarbete med den amerikanska ambassaden i Sverige.

För mer information och anmälan, kontakta Lisa Bäckman (marknads- och kommunikationsansvarig på KTH Innovation) på 08 - 790 66 35 eller lisbac@kth.se.

• näringslivsfrågor
  • företagsamhet