Therese blev framtidens chefsämne

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2004 09:58 CEST

Therese Kyller är en av morgondagens ledare. Det fick hon bevis på när hon mottog priset FFLA. Future Female Leader Award på Grand Hotel under onsdagkvällen. I juryn satt representanter från sju av sveriges största industriföretag.

FFLA är ett pris instiftat av organisationen Carpe Competencia, ett nätverk för kvinnliga entrepenörer startat av KTH-studenter.

"Therese Kyller har utsetts till Future Female Leader 2004. Hon har presterat utmärkta studieresultat och visat på förmåga till egna initiativ. Genom sitt visionära och strategiska tänkande har hon med eget stort och starkt engagemang förverkligat sina ambitioner och visat prov på en vilja att leda och utveckla andra och sig själv. FFL 2004 är en förebild för kvinnliga studenter och har med ett stort intresse för teknik och marknad, entrepenörskap och ledarskap på KTH lagt en god grund för att utveckla sina förmågor vidare i framtiden, både i större och mindre företag."

Så löd juryns motvering på Grand Hotel när 2004 års Future Female Leader utsågs den 12 maj.

Therese Kyller är 23 år, från Stockholm, och läser just nu på industriell ekonomi på KTH samtidigt som hon läser ekonomilinjen på stockholms universitet. Hon är också VD för företaget Quedro som säljer mobiltelefonitjänster.

Varför läser inte fler tjejer teknik?
-Tjejer och killar är olika på många sätt. Jag vet att tjejers intresse för teknik finns, men det ligger snarare i resultatet än i tekniken för teknikens egen skull. Under grund och gymnasieskolan lärs teknik ofta ut som ett egenintresse, varför det intresserar tjejerna till en lägre grad än killarna. Man misslyckas med att visa den verkliga bilden av tekniken som en praktisk tillämpning för att uppnå särskilda resultat. Vidare tror jag att tjejers motivation skiljer sig från killarnas. Det är inte alltid en snabb karriär eller en framtida hög lön som avgör motivationen. Kan man i stället framhäva resultaten och den ”mänskliga” aspekten av allt det man kan göra med tekniken så är jag övertygad om att detta skulle öka motivationen hos unga tjejer. Slutligen finns det självklart en viss social påverkan som gör att både tjejer och killar ser tekniken som en manlig företeelse. Även detta kan leda till att färre unga tjejer väljer tekniska utbildningar, säger Therese.

Therese får nu ett skräddarsytt traineeprogram på ett till tre av de företag som står bakom priset, AstraZeneca, Atlas Copco, Ericsson, Sandvik, Scania, Skanska och Stora Enso.

För mer information om Future Female Leader Award, samarbetspartners mm: www.ffla.se
Carpe Competencias hemsida: www.carpecompetencia.se

Kontaktpersoner :