VM i tävlingsprogrammering avgörs på KTH

KTH står som värd när VM i tävlingsprogrammering för första gången hålls på ett universitetscampus 18-22 april. Sammanlagt 100 lag från hela världen deltar i tävlingen som också direktsänds i TV.

Uttagningarna till årets VM har varit de största någonsin - 7109 lag från 1838 universitet och 88 länder har kämpat om de 100 lagplatserna i finalen. Varje lag består av tre personer som med hjälp av en dator ska lösa 10-12 problem under den fem timmar långa finalen.

- Tävlingen ger en möjlighet att visa upp KTH:s excellens internationellt. Men även vår bredd, då vi deltagit mycket framgångsrikt med en rad olika lag över åren, säger Ingrid Melinder, dekan på Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH.

Studentlag från KTH har rönt flera framgångar i tävlingsprogrammering under 2000-talet. KTH-lag har tagit hem både SM-titel och den nordiska titeln i tävlingsprogrammering varje år sedan 2002. I VM har KTH deltagit nästan varje år sedan 2001.

Årets VM-tävling går av stapeln i KTH:s bibliotek. Hela bokhallen har tömts och förvandlats till tävlingslokal för de 300 programmeringsstjärnorna från hela världen. Arrangör för programmerings-VM är branschorganisationen ACM ICPC. Dataföretaget IBM sponsrar evenemanget och anordnar även egna aktiviteter för deltagarna och besökare.

Tävlingarna direktsänds över Internet, och visas även på storbildsskärm i Kårhuset. Sändningen kommenteras av journalisten Nina Hjelmgren och Fredrik Niemelä, årets tävlingsgeneral, som också är doktorand på KTH och varit den drivande kraften bakom tidigare KTH-deltagande i VM-programmering. Även TV-kanalen Axess direktsänder från tävlingen kl. 9-15.30 under tävlingsdagen 21 april.

Årets VM-lag från KTH heter #define beaver (;;) med de tre deltagarna Anders Sjöqvist, Ulf Lundström och Chen Xing som coachas av Marcus Forsell Stahre.

Vid sidan av programmerings-VM är KTH parallellt värd för Baltic Olympiad in Informatics, som är en problemlösnings- och programmeringstävling för gymnasister. Här deltar närmare tio länder från länderna kring Östersjön.

• universitet
  • högskola