Kullaflyg 9 år

Pressmeddelande  •  2012-04-20 11:21 CEST

Ängelholm 120420

Kullaflyg 9 år

Den 22 april är det 9 år sedan Kullaflyg lyfte med det första flygplanet, då en SAAB 2000 från Ängelholm-Helsingborg Airport till Stockholm- Bromma.

Kullaflyg var ett initiativ från Gotlandsflyg tillsammans med lokala delägare från Nordvästra Skåne bla Peab. Syftet var att som en liten uppstickare ta upp konkurresen mot SAS för att sätta press på priserna och få en bättre tidtabell.  9 år senare kan man konstatera att det lyckades. Kullaflyg finns kvar och fortsätter att konkurrera med den skillnaden att man idag flyger både fler turer än konkurrenten och har mer än 50% av inrikesmarknaden till Stockholm från Ängelholm.

Vi lovade vid starten att om man flög med oss skulle även SAS sänka sina priser. Det gjorde dom och priserna har sedan dess konstant sjunkit samt att möjligheterna att ta sig mellan Stockholm och Nordvästra Skåne  mer än fördubblats.  Konkurrens är bra för kunderna och en förutsättning för regioners utveckling säger Christer Paulsson, Chef  för Kullaflyg.

Kullaflyg trafikerar idag Stockholm-Bromma, Visby samt Mora under vintern från Ängelholm-Helsingborg Airport. Den 2 maj startar man Halmstad-Stockholm Arlanda i samarbete med Nextjet.

Vi har 9 framgångsrika år bakom oss och har vuxit i takt med att kunderna efterfrågat oss.  Även starten på 2012 ser så här långt ljus ut. Under första kvartalet ökade vi med 8 % vilket innebär ca 3.500 kunder avlutar Christer

Kullaflyg har sedan starten opererats av Golden Air och flyger idag med 2 st ATR-72-500 vilket ur miljösynpunkt är det bästa valet på sträckan just nu. Kullaflyg är miljöcertifierat enligt ISO 14001 sedan 2009.

Kullaflyg hade 2003 5 anställda. Idag sysselsätter man 37 personer från Nordvästra Skåne bara i det egna bolaget. Dessutom sysselsätter Golden Air ca 25 personer i form av piloter och tekniker som är stationerade på Ängelholm-Helsingborg Airport

Kullaflyg hade under 2011 Sveriges mest nöjda kunder inom persontransportsektorn enligt Svenskt Kvalitets Index.

Kullaflyg ingår i Sverigeflyggruppen som idag ägs till största delen av Braathens Aviation. Systerbolag är Gotlandsflyg, Blekingeflyg, Sundsvallsflyg, Kalmarflyg, Flysmåland och Malmö Aviation.

För ytterligare info:

Christer Paulsson, 0709-41 44 90