Prispressaren i luften

Pressmeddelande  •  2012-05-02 11:27 CEST

Halmstad 12 05 02

Prispressaren i luften

I morse 07.00 lyfte det första flygplanet från Kullaflyg i samarbete med NextJet från Halmstad till Stockholm Arlanda.

Syftet med starten har varit att ta upp konkurrensen på flyget till och från Stockholm från Halmstad för att på så sätt pressa priserna på linjen där Skyways varit ensam herre på täppan. Effekten lät inte vänta på sig. Redan samma dag som Kullaflyg och NextJet offentliggjorde sina planer sänkte Skyways priserna till rekordlåga nivåer. På vissa attraktiva avgångar innebar det mer än en halvering av priserna.

– Vi på Kullaflyg har som ambition att pressa priserna och göra det möjligt för regionen att fortsätta att utvecklas. Man kan säga att vi lyckades med vad vi ville uppnå redan innan vi började flyga, säger Christer Paulsson, Chef för Kullaflyg. Nu ställer många sig frågan: Varför har de inte sänkt priserna tidigare när det nu var så enkelt? Svaret är konkurrens, fortsätter Christer.

– Nu har vi lyft och det är på riktigt. Nu gäller det för kunderna i regionen, näringsliv och privatpersoner att ta sin del av ansvaret. Det enklaste sättet att bidra till fortsatt låga priser och regional utveckling är att flyga med oss också, och det duger inte att vänta och se utan man måste vara på från början, avslutar Christer.

Vi på Halmstad City Airport är självklart nöjda med att våra passagerare erbjuds både utökat utbud, högre servicegrad och bättre priser. Konkurrens behövs. Jag tror att det här leder till en positiv utveckling och att fler och fler får upp ögonen för att det är både prisvärt och smidigt att flyga från Halmstad till Stockholm säger Magnus Edman, VD för Halmstad City Airport.

Bokningsbart på www.kullaflyg.se, www.nextjet.se samt via din resebyrå.

Sommaruppehåll mellan den 30/6 och 19/8. Nystart den 20/8. Om det går bra och Hallänningarna vill så kommer Kullaflyg sedan, precis som de gjort i Ängelholm, utöka tidtabellen efterhand som efterfrågan ökar. Fler turer ger också fler stolar till lägre pris.

Kullaflyg ingår i Sverigeflyg som är samlingsnamnet för Sveriges snabbast växande flygbolag. Syftet är att med effektiv flygdrift skapa lägre priser på flyg till och från Stockholm. Utifrån Bromma trafikerar Sverigeflyg sex permanenta inrikeslinjer och charterflyg på säsongsbasis från de lokala orterna. Bolaget består av Blekingeflyg, Flysmåland, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg och Sundsvallsflyg. Sedan starten 2001 har Sverigeflyg sänkt priserna på svenskt inrikesflyg samtidigt som resenärerna fått ett effektivare och miljövänligare inrikesflyg. Sverigeflygs bolag är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sverigeflyg har "Sveriges nöjdaste kunder" inom inrikesflyg, enligt Svenskt Kvalitetsindex 2010 och 2011.Sverigeflyg ägs till huvuddelen av Braathens Aviation

NextJet är ett snabbväxande företag med huvudsaklig identitet i Norra Sverige. NextJet opererar 15 flygplan på 18 destinationer från Köpenhamn i söder till Gällivare i norr. Våra uppdragsgivare är Trafikverket, Sverigeflyg koncernen och Air Åland. Vi opererar även egna kommersiella linjer från Östersund, Kramfors, Arvidsjaur, Linköping, Örebro och Köpenhamn. Våra huvudsakliga nav är Arlanda och Bromma.

Kontaktinfo:

Christer Paulsson, Chef för Kullaflyg, 0709-41 44 90