Möt Örebros nya klubb: Klubb Wah-Wah!

Möt Örebros nya klubb: Klubb Wah-Wah!

Klubben där du kan ”wacka wacka” till den bästa musiken! Det kan vara rock, det kan vara punk det kan vara schlager bara det finns tryck i pedalerna. Skönt häng på O'learys övervåning. Kom som en ”Cry baby” och gå hem som ”Voodoo child”!

Turn up the night, it feels so right!
// Klubb Wah-Wah!

Jag har saknat en livescen i Örebro, och kom på att jag kan ju ha det här säger Fredrik Hellström på O'learys.

Örebro är och har alltid varit en bra musikstad och det är grymt att som studieförbund kunna vara en del av det.
Banden repar i våra lokaler och vi försöker alltid att supporta så mycket vi kan! När det händer bra saker på våra musikscener så det klart att vi är där säger Karin Wistrand på Medborgarskolan.

Klubb Wah-Wah presenterar 2018:

29/9 - Atomic Wings [ Niklas Frisk/ Atomic Swing] - Support: Les Gordons & Björn Wahlberg

Information om Atomic Wings:
Niclas Frisk meddelar att han kommer göra några utvalda spelningar runt om i Sverige under namnet Atomic Wings. -Likt Marie Curie som vid upptäckten av radium i Paris 1898 satt jag 1992 på nätterna i studion i Koppom och fascinerades av den i mörkret nästan självlysande energin som fanns på mastertejperna vi just spelat in med Atomic Swing. Vad var det vi hade gjort? Var det en evig mental energikälla? Var det farligt? Vet ej men 2018 inser jag att energin i grundämnet Atomic verkar lysa i mörkret fortfarande trots att bandmedlemmar/labbmedarbetare har spridits för vinden under årens lopp. Andra grundämnen och kombinationer har utvecklats under åren här i labbet men det med den långsammaste halveringstiden verkar utan tvekan vara Atomic. Den verkar fortfarande överglänsa allt 26 år senare. Med en omstrukturering i molekyluppbyggnaden 2018 hoppas jag uppnå en mer effektiv och mer hanterbar explosionseffekt. Vad betyder detta då rent konkret? Jag kommer sätta ihop ett live band och göra Atomic-låtar men även ett och annat russin ur andra skivor jag gjort sen dess. Ser mycket fram emot detta under namnet: Niclas Frisk’s Atomic Wings

05/10 - The Primitives (UK) - [Världshitten "Crash"] - Support: Mother Mink & Vertigaux

Information om The Primitives:

Med sångerskan Tracy Tracy i fronten kommer The Primitives till Sverige för en handfull spelningar i början av oktober. Bandet debuterade med kritikerrosade skivan Lovely 1988 och mega-hit singeln Crash. Med inspiration från The Byrds såväl som The Ramones som 60-talets “girl groups” bjuder The Primitives på catchy indie – pop – punk - låtar runt 2 minuters – strecket. Bandet splittrades 1992 men återförenades 2009 och har sedan dess släppt ett par Ep´s och fullängdare varav Spin – O – Rama från 2014 av många räknas som den alternativa uppföljaren till Lovely.

27/10 - Ulf Nilsson & Linda Varg - Support: Lighthouse Sweden

Information om Ulf Nilsson & Linda Varg:

När två av Sveriges grymmaste rocksångare slår sig samman och tar med ett fantastiskt band, så blir det bara en sak: Rock'n'roll på högsta nivå! Mycket har hänt under det senaste året för både Ulf Nilsson, mannen som sjungit sig in i det svenska folkets hjärtan och sålt dubbel platina ("Little by little") med sin raspiga och unika rockröst, och Linda Varg, med sin härliga blandning av pop-rock-punk vars debutalbum debuterade på #1 under iTunes rock-kategori. Ulf har varit i Nashville och spelat in med Grammis-vinnande producenter och låtskrivare inför den nya skivan, och Linda Varg har turnérat runt i Europa och skapat sig ett namn. Dessutom nalkas nytt album även för henne. Efter en fullspäckad akustisk turné förra året är de nu tillbaka, och den här gången har de med sig ett fullt band!

24/11 - Mimikry - Support: Papillons

Information om Mimikry:
Bandet hade en otroligt lyckad singelsatsning under 2017/2018 som b la innehåll viral-raketen ”Alla vill till himmelen men ingen vill dö” där bandet gästades av Martin Westerstrand (Lillasyster/LOK). Singelsatsningen har inte bara inneburit ett år med bra låtar och videos, det har även gjort att trafiken på Spotify och sociala medier har ökat enormt. Efter ett år av hård studioarbete är Mimikry taggade och mer laddade än någonsin för att ta sig an festivalscenerna. Mimikry är just nu ett av Sveriges mest populäraste och streamade rock/punkband med över 20 år och 1000 st spelningar på nacken. Mimikry har 100.000 unika Spotify-lyssnare per månad och har med sina låtar streamats mer än 10 miljoner gånger.

Mimikry består av:
Hjalle Östman, sång
Mia Mästerbo, bas/sång
Anders Brandström, gitarr/sång
Johan Åsberg, gitarr
Jonas ”Heavy” Stentäpp, trummor

01/12 - Dregen & Nicke Borg - Support: Drottningen

Information om Dregen och Nicke Borg:
Dom två goda vännerna Dregen och Nicke Borg behöver ingen närmare presentation! Till vardags hittar vi dom i banden Backyard Babies/ The Hellacopters och dom har flera olika musik projekt, både tillsammans och var och en för sig. Under dom lediga perioderna händer det att dom drar ut och lirar tillsammans, detta är ett sådant tillfälle. Det kommer vara unplugged, akustiskt, intimt och unikt.