Ny statistik: Museer

Idag publiceras Museer 2014, den officiella statistiken för museiområdet och en guldgruva för alla som är intresserade av följa utvecklingen på svenska museer när det gäller bland annat publik och ekonomi.

Statistiken omfattar museernas besök, personal, ekonomi och samlingar. Här finns till exempel uppgifter om antal besök av barn och unga, hur stora delar av samlingarna som digitaliserats, andel kvinnor respektive män i personalen och vilka de största utgifts- och intäktsposterna är.

Under 2014 gjordes totalt nästan 25 miljoner besök på museerna, en siffra som varit stabil de senaste åren. Var tredje besök gjordes vid något av de 26 centralmuseerna. Skansen hade allra flest besök (knappt 1,4 miljoner), Gotlands museum var det mest besökta regionala museet (358 000 besök) och Friluftsmuseet Gamla Linköping populärast bland de kommunala museerna (400 000 besök). Barn och unga utgjorde nästan en fjärdedel av alla besökare.

När det gäller finansiering stod bidrag och anslag för i snitt drygt 60 procent, entréintäkter för 11 procent och sponsringsintäkter 1 procent. 4 av 10 museer hade fri entré för vuxna. Rapporten visar också att mer än hälften av museerna grundats efter 1980.

- Eftersom omkring 600 museer ingår i statistiken finns många detaljer och lokala variationer. Därför lägger vi även ut statistikunderlaget som Excel-fil för att den som vill ska kunna ta del av materialet i detalj och göra egna sökningar, säger Emma Bergmark, utredare och statistikansvarig på Myndigheten för kulturanalys.

Rapporten kan laddas ner på www.kulturanalys.se/publikationer

Statistikunderlaget kan laddas ner på www.kulturanalys.se/statistik/museer/

Museer 2014 är en del av Sveriges officiella statistik.