TEMPOHETS!

Gårdagens galapepp har lagt sig (men minns den genom bilden ovan från galavisningen av JAG ÄR MIN EGEN DOLLY PARTON, på regissören Jessica Nettelbladt och producenten Stina Gardell), nu gäller dokumentärer, dokumentärer, dokumentärer.

Idag tänkte jag som sagt kolla in kortfilmerna som tävlar om Tempo Short Award, de visas från kl. 16 på Victoria 2. Sen får ni förstås inte heller missa Clio Barnards THE ARBOR, som premiärvisas på Victoria 2 ikväll kl. 18.15. Filmen är en iscensatt dokumentär om den brittiska konstnären Andrea Dunbar, och har hajpats rätt hårt, bland annat av Cinemas krönikör Andres Lokko som såg den på Londons filmfestival i höstas och sammanfattade filmen med följande talande mening: ”Bäst i år.” På plats vid visningen ikväll finns dessutom filmens huvudrollsinnehavare Natalie Gavin, så kolla in det om ni kan.

För er som är intresserade av spännande samtal om film, rekommenderas att pallra sig bort till café Götgatan Stories i Skrapan. Där kommer nämligen eminenta radioprogrammet Kino bjuda på talkshow med olika festivalgäster, allt lett av filmjournalisten/programledaren Roger Wilson.

Ha en härlig dag alla. På återseende!
/Elin

************************************************************************************

www.kulturdirekt.se

• jag är min egen dolly parton