10-tal: Scenpoesi med Nora Gomringer och läsning av Eva Runefelt. Med mycket mera - på Rönnells 15/2

Välkommen till Rönnells den 15 februari kl 14 då den tyska performancepoeten Nora Gomringer och Eva Runefelt framför sin poesi. Gomringer tolkas av Maria Salomaa och samtalar med Annina Rabe. Vi bjuder på ett glas vin. ”En modernare Szymborska uppblandad med en livsironisk och lite mer loopande Sonja Åkesson.” Så har Nora Gomringer beskrivits av kritikern Göran Sommardal efter läsningen av hennes första diktsamling på svenska, Men säg nåt om natten då, som 10TAL Bok gav ut 2011 i Cecilia Hanssons översättning. När Nora Gomringer för ett par år sedan gästade Stockholms Internationella Poesifestival avtackades hon med dånande applåder för sitt hänförande framträdande tillsammans med skådespelaren Maria Salomaa. Nu vill 10TAL föra samman de båda på nytt och bjuder därför in till en poetisk eftermiddag med musik och vin på Rönnells antikvariat, Birger Jarlsgatan 32 lördagen den 15 februari kl 14–16. Författaren och kritikern Annina Rabe samtalar med Nora Gomringer om hennes författarskap. 10TAL har också äran att få välkomna en av Sveriges främsta poeter, den mångfaldigt prisbelönade Eva Runefelt. Vi får höra henne läsa ur sin senaste diktsamling – Minnesburen (Bonniers) – en förnimmelseinvasion, en barnmemoar, en performativ och lyrisk poetik, som Hanna Nordenhök beskrev den i sin recension. Varmt välkomna! Läs mer på 10TAL.SE Evenemanget arrangeras av 10TAL i samarbete med Rönnells antikvariat.
10TAL Evenemangs verk­sam­het stöds av Statens Kulturråd, Stockholms Kulturförvaltning och Stockholms Läns landsting.

Kontakt: ylva@10tal.se

• poesi