Barbie-Nils seminarium – psykologer går på teater!

Torsdagen den 3 dec kl 18.30 spelar Teater Barbara sin föreställning Barbie-Nils och Pistolproblemet med efterföljande samtal på Scenen Pipersgatan 4.

Barbie-Nils och Pistolproblemet, för 4–7 år, belyser frågor om identitet och genus, mod och barns rätt, men också svårigheten i att vara förälder.

Psykologer går på teater är ett samtalskoncept där psykologer analyserar och kommenterar teater utifrån ett psykologiskt perspektiv. Publiken inbjuds att delta i diskussionen och ibland är även regissörer och skådespelare med.

Biljetter: 100 kr, bokas via vår hemsida www.barbara.nu

Hålltider:

18.30 Insläpp och mingel

19.00 Föreställningen Barbie-Nils och Pistolproblemet

19.30 Paus med kaffe och kaka

19.40 Samtal med efterföljande frågestund

20.30 Avslut

Samtalsledare:

Jenny Jägerfeld, leg. psykolog, författare och frilansskribent

Debuterade 2006 med romanen Hål i huvudet. 2010 gav hon ut sin andra roman Här ligger jag och blöder som fick Augustpriset i kategorin barn- och ungdomslitteratur. 2013 kom hennes tredje roman Jag är ju så jävla easy going ut. Tillsammans med Jonas Mosskin driver hon samtalskoncepten Psykologer läser böcker, Psykologer tittar på film och psykologer går på teater.

Calle Brunell, leg. psykolog och författare

Calle har tidigare arbetat inom barn- och ungdomspsykiatrin. Nu jobbar han med mäns sexuella hälsa på Stockholms Mansmottagning och undervisar i normkritik. Calle debuterade år 2011 med romanen Brev från en bruten horisont.

Pressröster:

"En imponerande och angelägen barnpjäs, spelad av lyhörda Anders Jansson och Johan Ehn"

Maria Nyström, Uppsala Nya Tidning

"Dramats dilemma, som egentligen är fler än bara ett (historien handlar alltså inte 'bara' om genus) blir med Nils och pappans samspel till ett både konstnärligt och existentiellt berörande skådespel”

Maria Herngren, Modern barndom

”Regissören Carina Jingrot låter Nils och pappan gestaltas såväl av Anders Jansson och Johan Ehn som av dockor, en fiffigt positiv metakommentar till pojkars docklek”.

Karin Helander, Svenska Dagbladet

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på Kulturhuset vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.