Brösten på Tiresias - Premiär ikväll!

"En vision jag som ordförande och regissör har är att Kamraternas operasatsningar ska vara både underhållande och innehållande. Årets val av verk hoppas jag bekräftar den ambitionen.” /Regissör Dan Turdén

Handlingen i “Brösten på Tiresias” låter sig inte skildras enkelt på få rader. Apollinaires text är ett kollage och var man lägger fokus förändrar även synen på handlingen. Dan Turdén har valt att låta tre teman genomsyra uppsättningen: Queer, Barnafödande och Tvetydigheter. En kvinna som byter kön till man, en man som kläs ut till kvinna och plötsligt börjar föda barn, ett språk som aldrig bara betyder det som orden faktiskt säger.

Är vi i det fiktiva samhället Zanzibar på Rivieran eller är vi i Paris som monsieur Lacouf påstår? I vilken mening kan det kallas en lyckad affär att utöka sitt hushåll med fyrtiotusenfyrtionio barn på en och samma dag? Och vem är egentligen denna Tiresias, som nyss hette Thérèse? Ja, så här säger hennes make i vår nyöversättning, signerad Martin Virin:

”Ja, jag är en ärbar kvinnokönsman.

Hustrun min är herremanskvinna.

Hon är soldat, överstelöjtnant samt ÖB och försvarsminister.

Ryktet säger att hon avlagt machoexamen…”

Låter det förvirrande? Utmärkt! För publiken är det bara att luta sig tillbaka och låta sig svepas med av den zanzibarska logiken.

KAMRATERNA

Brösten på Tiresias är Kamraternas sjätte produktion sedan starten 2006. Tidigare har man bl a spelat pjäserna Älskaren av Harold Pinter och Hjältar som vi av Thomas Brussig samt operorna Zaide av Mozart och Nuckan & Skurken av Menotti.

Medverkande: Natalie Hernborg, Daniel Ralphsson, Linus Flogell, Kristina Martling, Anton Ljungqvist, Fredrik Annmo, Hanna Fritzson, Jenny Hertzman, Lisa Thor, Daniel Svenson, Rasmus Bodén.

Regi: Dan Turdén
Översättning och musikalisk ledning: Martin Virin