First Friday Hopping

First Friday Hopping 1 mars 2013, kl 16 – 20 i Vasastan

– Hinner vi med fem ställen till ikväll? Eller kanske tre? Det är fredag och arbetsveckan är avslutad. Efter att ha provsmakat delikat ekologisk choklad hos Inez & Amalia och förundrats över porträttkonst hos Ebba Strid Udikas tar sig sällskapet med en karta i handen vidare till några andra av de femton gallerier, konsthantverkare och intressanta butiker som deltar i First Friday Hopping.

First Fridays inhyrda Hop on Hop off-buss åker runt, varv efter varv hela kvällen till deltagande företag som alla bjuder in till en speciell upplevelse.

– Vi samarbetar för att skapa en kul och lärorik kväll i Vasastan. Säger Åsa Skogberg på No No Jewelry en av ca 20 deltagande företag i First Friday Hopping.

Exempel på vad besökarna kan uppleva fredag 1 mars 2013:

• Jag kommer att förevisa alla våra förgyllda speglar, berätta om hur förgyllning går till samt visa pågående reparationer berättar Ingela Österlund på Österlunds förgylleri, Norrtullsgatan 65.

• Välkommen att uppleva Lena Mirows konstnärsateljé i Enkehusets ateljehus på Norrtullsgatan 45.

• Mangelkurs på Linnegalleriet, Birgit Benetter delar med sig av mangelteknik och berättar om linne och andra textilier. Roslagsgatan 32.

• Provsmakning av ekologisk choklad på Inez & Amalia, Norrbackagatan 15.

• Välkommen att se demonstration av hur galvanoplastik används för att förgylla och försilvra föremål. No No Jewelry har utvecklat möjligheten att göra minnesvärda objekt till bärbara smycken, bland annat hur delar ur en bröllopsbukett kan bli bärbara minnen för livet. No No Jewelry finns på Hälsingegatan 15.

•  Molly o Carina bjuder in till mingel med musik och konsthantverk. Sång Christin Sargent Zetterström och gitarr Andy Fite. Ca Kl 18.30, Vanadisplan 8.

• Galleri Duerr visar "Meanings and More" - måleri och mobiler av konstnären Ann-Cathrine Liska. Vanadisvägen 29.

• Sitt modell för porträttkonstnär Ebba Strid Udikas! Ebba samlar på ansikten och gör snabba kolteckningar. Ebbas Värld, Tomtebogatan 17, hörnet.

• Helena Sandström Smycken och Objekt längtar efter våren och kommer att visa smycken med vårlängtan! Blommor och bleka pasteller... Körsbärsbål och vitsippsblom... Norrtullsgatan 65.

• På Galleri Lili presenterar Lili Skarby en serie nymålade oljemålningar. Gryningsljus i Vanadislunden. Idungatan 6.

• På Tre Liljor Blommor & Inredning kan du göra ett eget blomsterarmband och inspireras av Tre Liljors bröllopstema. Norrtullsgatan 55.

First Friday Hopping är ett urbant fenomen som uppstod i USA. Grundidén är att kulturutövare tillsammans erbjuder stadens invånare en gratis busstur till sina respektive kulturarrangemang.

Första fredagen i varje månad går turen. Galleristen Deborah Duerr, ansvarig för Galleri Duerr, har inspirerats av detta och startat ett informellt nätverk av bl a konstgallerier, kulturföretag och teatrar i Vasastan, Stockholm. Hennes ambition är att med gemensamma idéer, kontakter och kunskap stärka det lokala kulturlivet i Vasastan. Ledord har självfallet varit kunskap och kvalitet men också tillgänglighet och nyfikenhet. Deltagarna skall kunna bjuda på sig själva och någon prestige finns det inte plats för.

Deborah Duerr ser en självklarhet även i den kommersiella aspekten, hon säger;

– First Friday Hopping är ett nätverkande för idéspridning, inspiration och kreativa möten både för deltagare och besökare. Det bidrar också till ett kreativt näringsliv.

Initiativtagare:

Deborah Duerr, 070-307 34 32
Galleri Duerr
Vanadisvägen 29, 113 23 Stockholmdeborah@galleriduerr.comwww.galleriduerr.com

Frågor kan också besvaras av

Ebba Strid Udikas, ebba@ebbasvarld.se, Ebbas Värld, 070 797 47 71

• galleri