Folkuniversitetet: Maskörskolans elever skapar masker till Boulevardteaterns teaterskola

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2012 21:07 CET

Maskörskolan har inlett ett samarbete med Boulevardteaterns teaterskola i Stockholm. I ett antal produktioner har elever från Maskörskolan gjort mask till skolans föreställningar. Nu arbetar de för fullt med ett antal lösa masker till föreställningen En julsaga, efter Charles Dickens klassiska bok. De inspireras av ett London runt år 1850, med slum och fattigdom.

− Det är ett fantastiskt tillfälle för eleverna att arbeta på riktigt och se sitt resultat live på scenen, säger Suzan Gunillasdotter Collins, huvudlärare på Maskörskolan.

Förutom att göra masker till teatereleverna så gör de även två lösa masker till skådespelaren David Carmel som bland annat spelar julens ande och byråkrat i föreställningen.

Den 7 december har En julsaga premiär på Boulevardteatern.

Foto: Suzan Gunillasdotter Collins

Mona Lanneskog