Improvisation & Co utsedd till en av världens bästa improvisationsteatrar

Improvisation & Co är idag en improvisationsteater i världsklass med lokal förankring i Vasastan, Stockholm. I april kommer teatern att gästa USA’s största improfestival Chicago Improv Festival, under temat ”världens bästa impro”.

Teatern har sedan tidigare stor erfarenhet av internationellt arbete och har bl.a. gästspelat både i Irak 2008, där man introducerade konstformen improvisationsteater med stöd av Svenska Institutet, och på Hawaii 2009. Teatern utbildar även företag, skolor och organisation i mångfaldsfrågor.

I september 2009 åkte Improvisation & Co till Hawaii för att delta i den internationella
improvisationsteaterfestivalen Improvaganza! med föreställningen Choklad!, en improviserad musikal med chokladsmakprovning. De två föreställningarna som gavs fick stående ovationer och festivalens producent Garrick Paikai har senare beskrivit föreställningen Choklad! som ”en av de bästa på Improvaganza, om inte den bästa”.

På Hawaii blev Improvisation & Co personligen utvalda och inbjudna till Chicago Improv Festival av den verkställande direktören för festivalen, Jonathan Pitts. Chicago Improv Festival äger rum den 19-25 april och fyller i år 13 år.

På lördag 20 februari kl.19 är det världspremiär av Action Impro, det nyskapande föreställningsformatet som är en blandning av charmig impro och fysisk stage fighting. Regin till Action Impro görs av Robert Weitz, Improvisation & Co’s konstnärlige ledare och idén är ett samarbete mellan honom och den amerikanske skådespelare Josh Lenn. Båda medverkar också i föreställningen. Föreställningen ges på engelska .

Samtliga av improvisation & Co’s produktioner teckentolkas vid utvalda tillfällen.

Om improvisationsteater
Improvisationsteater är kort beskrivet teater utan manus. En mycket användbar teaterform där humor, lekfullhet och glädje står i fokus. Varje föreställning blir därmed unik. Konstformen är internationellt spridd och utgör t.ex. i USA många kända komikers bakgrund. Chicago Improv Festival drivs också av samma personer som arrangerar Second City och Saturday Night Live.

Om kopplingen Sverige-Chicago
Kopplingen Sverige-Chicago är stark, stadsdelen Andersonville hade en gång ett större antal svenskar än Göteborg, och många av Chicagos invånare har svenska förfäder.

Webbsida:
www.improco.se