Kroumata och EEKK

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2010 11:26 CEST

Kroumata gör en konsert tillsammans med Eric Ericsons Kammarkör på Nybrokajen 11, lördagen den 30 oktober kl 15.00. Vi kommer att uruppföra "Spiralens form" av Jan Sandström. Stycket är beställt av Kroumata och EEKK och bygger på texter av Eva-Stina Byggmästar. Kroumata uruppför "The sounds within", en nyskriven slagverkskvartett komponerad av Pär Lindgren. På konserten framför Kroumata även Okho av Iannis Xenakis. Maria Goundorina dirigerar.

Konserten ges med stöd av Länsmusiken och Statens Kulturråd.

Kontakt:

Ulrik Nilsson

ulrik.nilsson@kroumata.se

www.kroumata.se

Fotolänk: http://www.kroumata.se/data/archive/2010-28-1/PressGruppAction_MG_0547.jpg Foto till Kroumata och eric ericsons Kammarkör. Foto: Katarina Widell

Om Kroumata: Kroumata anses vara en av världens främsta slagverksensembler och de turnerar jorden runt med ny musik och åtskilliga ton slagverksinstrument i bagaget. Gruppen har uruppfört över 200 verk av svenska och internationella tonsättare, spelat för utsålda hus på Lincoln Center, Berliner Philharmonie och Wiener Konzerthaus, gjort 20 CD-skivor, arbetat tillsammans med Los Angeles Philharmonic Orchestra, Berliner Symphoniker, Oslo Filharmonien, Göteborgssymfonikerna mfl, samt vunnit priser och utmärkelser som Berlin Bienalens Kritikerpris (1987), Positiva Sveriges Hederspris (1998), Stockholms Stads Hederspris (2007), samt stipendium från stiftelsen Framtid i Stockholms län (2010).

Hösten 2010 framträder Kroumata bl. a på Cypern, Järnboås, Piteå, Luleå, Åland, uruppför Jan Sandström tillsammans med Eric Ericsons Kammarkör, konsert på Percussive Arts Society International Convention i USA, flera skolkonserter, samt uppträder som solister med Göteborgssymfonikerna.

Kroumata har sin hemvist på Capitol i Stockholm där de driver en musikscen med fokus på barn- och ungdomsverksamhet och kammarmusik.

Kommentarer (0)