Kroumata till Norrland

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2010 15:07 CEST

Den 25 oktober gör Kroumata en konsert i Acusticum, Piteå. Dagen efter blir det två skolkonserter i Acusticum, samt en avstickare till Framnäs folkhögskola och Piteå Musikhögskola, där vi gör en master class med slagverksstudenterna och deras lärare Tomas Lindberg och Daniel Sauer. Den 27 oktober är det konsert i Kulturens hus i Luleå.

På programmet står bl a Drumming av Steve Reich. Kroumata framför del ett av detta minimalistiska mästerverk som tar ca 90 minuter i sin helhet. Musiken i Drumming är repetitiv. Små, korta fraser upprepas och fasförskjuts i förhållande till varandra i långsamma musikaliska förlopp. Lyssnare ger efterhand upp försöken att hitta ett tema eller en stämma som har en större betydelse än någon annan. Musiken blir ett kontinuerligt klangtillstånd där den normala tidskänslan upphävs. En behaglig upplevelse för de flesta, oändligt långtråkigt enligt andra...

Kroumata framför hela Drumming i Stockholms Konserthus den 27 januari 2011.

Kontakt:

Ulrik Nilsson
ulrik.nilsson@kroumata.se

www.kroumata.se

Foto: http://www.kroumata.se/default.asp?pid=69

Om Kroumata: Kroumata anses vara en av världens främsta slagverksensembler och de turnerar jorden runt med ny musik och åtskilliga ton slagverksinstrument i bagaget. Gruppen har uruppfört över 200 verk av svenska och internationella tonsättare, spelat för utsålda hus på Lincoln Center, Berliner Philharmonie och Wiener Konzerthaus, gjort 20 CD-skivor, arbetat tillsammans med Los Angeles Philharmonic Orchestra, Berliner Symphoniker, Oslo Filharmonien, Göteborgssymfonikerna mfl, samt vunnit priser och utmärkelser som Berlin Bienalens Kritikerpris (1987), Positiva Sveriges Hederspris (1998), Stockholms Stads Hederspris (2007), samt stipendium från stiftelsen Framtid i Stockholms län (2010).

Hösten 2010 framträder Kroumata bl. a på Cypern, Järnboås, Piteå, Luleå, Åland, uruppför Jan Sandström tillsammans med Eric Ericsons Kammarkör, uruppför Pär Lindgren, konsert på Percussive Arts Society International Convention i USA, flera skolkonserter och master classes, samt uppträder som solister med Göteborgssymfonikerna.

Kroumata har sin hemvist på Capitol i Stockholm där de driver en musikscen med fokus på barn- och ungdomsverksamhet och kammarmusik.

Kommentarer (0)