Kulturhuset Stadsteatern presenterar Nattpassage – ett extrakt ur en europeisk berättelse.

Den 7 oktober har Nattpassage premiär på Kulturhuset Stadsteaterns Fri Scen-Kilen i Stockholm. En föreställning om misstänksamhet, rädsla och civilkurage som tar avstamp i en verklig händelse som ägde rum i Makedonien förra året.

I en tid där politiken definieras och närs av misstänksamhetens och rädslans kultur vill vi formulera extrakt ur samtiden. Vi känner behovet av att bilda nya kulturella och konstnärliga allianser över landsgränserna. Det är nödvändigt att utbyta erfarenheter om samhällsbyggen för att stärka det konstnärliga och politiska samtalet länder emellan, säger regissören Astrid Menasanch Tobieson.

Vad händer med människan vars världsbild styrs av misstänksamhet? Hur snabbt kan rädslan fatta grepp om en människa? Som karaktären Pappan uttrycker det i pjäsen: ”Vilka är vi att förlåta de dödas förluster?”

Nattpassage är ett samarbete med Teatro del Barrio i Madrid som är en politisk teater som sprungit fram ur den spanska krisen de senaste åren. Under en politiskt repressiv tid undersöker de utmaningarna som Spanien står inför. Det politiska engagemanget ledde till att teatern anklagades för terroristbrott. Brottet? Att man inhyst en politisk dockteaterföreställning som kritiserade regeringspartiets politik.

Nattpassage spelas på spanska, svenska och engelska och är textad. Föreställningen spelas fram till 19 oktober på Kilen för att sedan spelas på Teatro del Barrio i Madrid 25 och 26 oktober.

Text och regi: Astrid Menasanch Tobieson

Medverkande: Pilar Bergés Sánchez och Anna-Karin Håkansson

Ljuddesign och komposition: Gustav Nordmark

Producent: Denise Olsson, Anna Holmlin Nilsson

Scenografi och ljusdesign: Hannele Philipson

Kostym och rekvisita: Liv Pettersson

Grafisk form: Emanuel Schütt

Produktion: Stå!Gerillan

Press- och publikkontakt: Denise Olsson 0737- 622 699 // Anna Holmlin Nilsson 070-752 64 45 eller nattpassage@stagerillan.se

För mer information om Nattpassage: www.kulturhusetstadsteatern.se

För mer information om Stå!Gerillan: www.stagerillan.seSe föreställningens trailer: https://m.youtube.com/watch?v=WZSyxiQ4lYc

• Teater

• scen
  • mänskliga rättigheter
  • flyktingar

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på KulturhusetStadsteatern vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.