Landskap formade av kulturella skiftningar – två nya utställningar öppnar på Marabouparken konsthall

Marabouparken konsthall 13 maj–16 augusti 2015

Participant ObserversMarabouparken LabHenrik Andersson

Nothin’ Shakin’ but the Leaves on the TreesEdward Clydesdale Thomson

Pressvisning: tisdag 12 maj kl. 10.00
Vernissage: tisdag 12 maj kl. 17.00–20.00

För mer information och pressbilder vänligen kontakta:
Niki Kralli, kommunikatör Marabouparken konsthall, niki.kralli@marabouparken.se

Landskap formade av kulturella skiftningar

Sommarens utställningar på Marabouparken konsthall presenterar två separata konstnärskap som på varsitt sätt undersöker landskap formade av kulturella skiftningar. Konstnären Henrik Andersson aktualiserar Försvarets före detta forskningsanstalt i Ursvik och dess koppling till vår svenska efterkrigshistoria. Edward Clydesdale Thomson ägnar särskild uppmärksamhet åt de känslor och värderingar som vi projicerar på de marker som omger oss och hur landskap används för att uttrycka våra innersta känslor.

Participant Observers

Utställningen Participant Observers gestaltar Henrik Anderssons undersökning av de delar av Ursvik i norra Sundbyberg där Totalförsvarets Forskningsinstitut (FOI) var beläget fram till 2005. Med hjälp av material från bland andra FOI:s konstsamling, fotodokumentation från Sundbybergs museum och Statens konstråds arkiv spårar Henrik Andersson förändringar, i både fysiska och mentala landskap. I vår tid då väpnade konflikter tycks krypa allt närmre aktualiserar han försvarets plats i Sundbyberg, dess koppling till tiden efter andra världskriget och dess skiftande samhällsklimat. I spåren av FOI:s verksamhet finner vi konst, protokoll, fotografier och inventarieförteckningar som ger upphov till frågor om konsten och konstnärernas roll i det svenska totalförsvaret.

”På området fanns skjutbanor, administration och depå men framförallt bedrevs forskning på hög nivå. Allt mellan utveckling av svenska kärnvapen till medicinsk forskning på operationsmetoder för krosskador. Verksamheten var strängt hemlig och det är oklart vad som egentligen pågick bakom staketet. Opinionen för det svenska kärnvapenprogrammet svängde i början av 1960–talet. År 1961 avgick mot Ursvik den första protestmarschen mot atombomben i Sverige. Försvarets lokaler i Ursvik rymde även en medresenär, en konstsamling som i huvudsak var anskaffad av Statens konstråd. En konstsamling på hemlig ort – vad gjorde den där?” – Henrik Andersson

Utställningen Participant Observers är en del i Henrik Anderssons Marabouparken Lab-projekt.Projekten är lokala samarbeten som länkar samman konstnärer, lokala aktörer och gemensamma rum i Sundbyberg i syfte att berika det kollektiva minnet kopplat till plats. Samtidigt är förhoppningen att få den samhällsutveckling som vi befinner oss i att träda fram lite tydligare.

Nothin’ Shakin’ but the Leaves on the Trees

För Edward Clydesdale Thomson, en konstnär som ofta arbetar på marginalen mellan ute och inne, utgör ett utställningsrum omgivet av en park en fruktbar miljö. På Marabouparken konsthall presenterar han verk inomhus som bildar avstamp för en ny installation utomhus – fem skulpturer skapade speciellt för Marabouparken.

Thomson ägnar särskild uppmärksamhet åt de känslor och värderingar som vi lägger in i de landskap som omger oss och omvänt, hur landskapet kan användas för att uttrycka våra innersta känslor. Detta, precis som i den kärlekssång från 1950-talet från vilken han har lånat titeln Nothin’ Shakin’ but the Leaves on the Trees till utställningen. Genom att kombinera verken The Distracted Gardener & The Plumbing Subverter (2013), causa finalis (2012) och In A Green Shade (2011) har Thomson förvandlat konsthallen till ett metaforiskt rum där vardagliga objekt, bilder och former existerar på gränsen mellan inomhus och utomhus. Här rör man sig i ett mentalt landskap färgat av minnen och känslor.

På Marabouparkens stora gräsmatta bär fem skulpturer referenser från både historiskt skogsbruk och dagens industriella granodling. Thomsons skulpturer talar om de olika roller som träden spelat i den svenska kulturen som virke, kapital och kulturmiljö. Verket, utformat för Marabouparken, innehåller även en reflektion över platsen i sig. Som en illusion av en naturligt framvuxen oas skulle Marabouparken vara en plats för fysisk och andlig rekreation, syftet var att frambringa en starkare anknytning till företaget och uppmuntra till lojalitet och produktivitet hos de anställda vid chokladfabriken. Idéer där Marabouparken och Thomsons undersökning av det svenska skogsbruket överlappar varandra – som modeller för tro och produktivitet.

”Berättelsen om det svenska skogsbruket kan läsas i termer av andlighet, ekonomi och moral vilka formar den komplexa politik som utgör vår relation till markanvändande. Uppfattningar om identitet och de modernistiska produktivitetsidealen skapar en känsla av ansvar för naturen parad med moral och kapitalistiska värderingar” – Edward Clydesdale Thomson

Utställningen Nothin' Shakin' but the Leaves on the Trees har möjliggjorts med generöst stöd från Mondriaanstiftelsen och Stichting Stokroos.

___

Henrik Andersson (född 1973 i Göteborg) är verksam i Stockholm och utbildad på Konstfack i Fri konst och på Curatorutbildningen. Han har ställt ut på bl a: Moderna Museet Stockholm, Index och Tirana Biennalen i Albanien. Under 2013–2014 arbetade han med Asger Jorns fotografiska arkiv i projektet Museum Jorn som ställdes ut på Baltic Art Center i Visby. Han är en del av redaktionsrådet för tidningen Paletten och har tidigare arbetat som curator på Röda Sten Konsthall och som lärare på Högskolan för fotografi i Göteborg.

Edward Clydesdale Thomson (född 1982) är en skotsk-dansk konstnär. Han har en examen från Piet Zwart Institute, Rotterdam och från BArchprogrammet på Glasgow School of Art. Han har varit vistelsestipendiat på Iaspis, Stockholm, The Irish Museum of Modern Art, Dublin och på Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam. Hans senaste utställningar i urval är: 25 jaar Stadscollectie Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, The Distracted Gardener & The Plumbing Subverter, Yeo Workshop, Singapore, causa finalis, Galerie Fons Welters, Amsterdam 2012, Secret Gardens, TENT, Rotterdam 2012, Prix de Rome 2011, SMART Project Space, Amsterdam.

• konst
  • nothin’ shakin’ but the leaves on the trees
  • participant observers
  • utställningar