Maria Nordin tilldelas Beckers konstnärsstipendium 2011

Vernissage lördag 3 dec kl 11.00-20.00, Stipendieutdelning kl 18.00

Utställningen pågår i Färgfabrikens stora sal: 3 december 2011 – 8 januari 2012

Beckers konstnärsstipendium etablerades 1987, och har sedan dess visat sig ha en anmärkningsvärd förmåga att identifiera ung talang på gränsen till genombrott.  Genom åren har Beckers jurymedlemmar tilldelat stipendiet till en rad av Sveriges mest nyskapande konstnärer; Dan Wolgers (1989), Jockum Nordström (1999), Linn Fernström (2000), och Nathalie Djurberg (2006), för att nämna några få. Varje stipendiat tilldelas 150 000 kr samt en separatutställning som sedan år 2001 organiseras i samarbete med Färgfabriken.

Maria Nordin, 2011 års stipendiat, är en Stockholmsbaserad konstnär född 1980 och utexaminerad från Kungliga Konsthögskolan 2010. I utställningen på Färgfabriken undersöker Maria Nordin det avslöjande och kroppsligt påträngande, den psykologiskt laddade huden och blickens makt. I den nya serien målningar Pink Noise Series, visas närbilder på ansikten där den blottade huden vävs samman med papprets yta och kommer att balansera mellan närhet, intimitet och obehag.

Ur juryns motivering: ”För Maria Nordin har pappret och akvarellen kommit att bli de bärande materialen. Hon tar i sina arbeten ledigt sikte på att, i stort format eller i animation, infånga figurer i rörelse och söker sig ofta till komplicerade ställningar som utmaningar för både pensel, hand och hjärna. Resultatet blir bilder och filmer om vår tid, lustfyllda och lediga, men också oroande och komplexa: töjda grupperade kroppar liksom utslängda utan sammanhang i ett tomt intet.Under den senaste tiden har Maria Nordin haft sitt fokus främst på ansikten med dess blickar och subtila skiftningar. De ytterst närgångna skildringarna av rosa hud och mänskligt psyke befruktas av nya möjligheter på nytt papper i ett både famnade och sökande arbete."
För juryn/ Mårten Castenfors

För mer information kontakta Fia Palmgren