Närgången premiär för dansverk av Lee Brummer (ilDance)

Lee Brummers nya dansverk An I for an I utgår från dansarna och det kreativa teamets självbiografiska berättelser, tankar och idéer. Soundtracket innehåller förutom originalmusik av Domenico Angarano även intervjuer med teamet. Urpremiär 17 februari på Dansmuseet.

– Lee Brummers An I for an I är kort sagt ett otroligt personligt och närgånget verk. Lee, dansarna och det kreativa teamet har delat med sig av många minnen från sina liv och haft djupgående diskussioner om sina upplevelser. Det är en rörande och känslostark föreställning, säger Kungliga Operans premiärdansare Nadja Sellrup som varit med i det kreativa teamet för verket.

Skapandeprocessen har utvecklats under mer än ett och ett halvt år tillsammans med ett mångfacetterat team av utvalda internationella dansare. Baserad på teamets självbiografiska berättelser, lyfter den färdiga föreställningen fram händelser från det förflutna och från nuet som bidragit till att forma de individer de är idag. Musiken är en viktig del av verket och är skapad av Domenico Angarano. Soundtracket innehåller även intervjuer med teamet.

– Vi har funderat kring frågor som: Vad är det som gör oss unika när det fysiska jaget förändras kontinuerligt? Vad är konstant inom oss? Vilka strukturer behövs för att skapa ett jag? säger Lee Brummer, koreograf.

AN I FOR AN I på Dansmuseet

17 februari 19.00 (Urpremiär)

18 februari 18.00

19 februari 18.00

20 februari 15.00 och 18.00

Koreograf: Lee Brummer

Orginalmusik: Domenico Angarano

Soundtrack: Domenico Angarano och Lee Brummer

Dansare: Eytan Sivak, Siri Elmqvist och Gavriel Spitzer

Kreativt team: Nadja Sellrup, Eytan Sivak, Siri Elmqvist, Gavriel Spitzer och Joseba Yerro Izaguirre

Kostym: Aviad Herman

Ljusdesign: Ben Cowens

Produktion: ilDance och Point of U

Lee Brummer född 1984 är uppvuxen i London och i Israel. Hon är utbildad 4 år vid High School of the Academy of music and dance och hon har även en lärarexamen från Rubin Academy för higher education of music and dance, Jerusalem, 2003-2006. I flera år var hon dansare i kompaniet Bat Dor Dance Company samt Emmanuel Gat dance Company, båda med bas i Israel. Nu driver hon ilDance tillsammans med Israel Aloni, som koreograferat ett flertal verk på bl.a. Atalante och Regionteater Väst.

För mer information och pressbiljett kontakta kommunikatör Linnéa Isaksson, 08-441 76 53, marknad@dansmuseet.se

Pressbilder (fler inom kort): http://www.dansmuseet.se/sv/press/aktiviteter/

www.dansmuseet.se