OTHELLO - en samproduktion av Lumor & Orionteatern

LUMOR & ORIONTEATERN PRESENTERAR OTHELLO av William Shakespeare.

Hösten på Orionteatern invigs den 4 september med OTHELLO, ett samarbete mellan Orionteatern  och Lumor.

För första gången ger Lumor sig i kast med en klassisk text, och har sökt upp en av litteraturhistoriens mest tragiska våldsbrottslingar. Othello har kallats ”den västerländska kanons mest hänsynslösa skildring av kärlekens villkor”, men i dess mitt står en man förvriden av hat.

Vad säger han oss denne förtvivlade brottsling, om vi väljer att se honom, inte som professionell våldsverkare och general eller som vettlös främling, utan helt enkelt bara som en av grabbarna?

- Man brukar säga att det här är en pjäs om kärlek och tvivel, men det är lika mycket en saga om våld. Det handlar om våldet på slagfältet och i senaten, på bakgatorna och festplatserna, och tillslut även i sovrummet, där tragedin når sin slutpunkt. – Oskar Thunberg, Regissör

Med ”Othello” fortsätter Lumor sitt förövartema som inleddes med ”Tusen Bitar – en cold case tragedi” 2014 och ”People Respect Me Now” 2015.

På scenen: Cilla Thorell, Lars Bringås, Eva Johansson & Tobias Aspelin

Regi: Oskar Thunberg

Scenografi/Kostym: Hanna Cecilia Lindkvist

Ljuddesign/Komposition: Mira Eklund

Ljusdesign: Raimo Nyman

Grafisk form: Erica Jacobson

OTHELLO Premiär 4 september 2016, spelas tom. 15 oktober på ORIONTEATERN.

Föreställningen är ett samarbete mellan Lumor och Orionteatern.

LÄS MER OM OTHELLO HÄR

LÄNK TILL PRESSBILDER av Erica Jacobson

PRESSKONTAKT

Helena Bunker

Producent - Lumor

t: 073 073 0152

e: helena@lumorteater.se

LUMOR // ORIONTEATERN

Lumor är ett scenkonstkompani som varit verksamma i Stockholm sedan 2004 och drivs av dramatikern och regissören Paula Stenström Öhman och skådespelaren och regissören Oskar Thunberg. De arbetar med nyskriven researchbaserad dramatik, ofta med dokumentär grund och i nära samarbete med referenspersoner och ensemble. Senaste produktioner: Kongo – en pjäs om Sverige av Johanna Emanuelsson, People Respect Me Now av Paula Stenström Öhman, Tusen bitar av Tove Olsson, Det gulliga pojkslemmot av David Wiberg, Materia – Jag är inte Linda Lovelace av Paula Stenström Öhman, Hon finns inte med på fotografiet av Paula Stenström Öhman.

Orionteatern är en scen för konstnärligt kvalificerade teaterarbeten och experiment som ofta inte ryms på de traditionella teaterscenerna. Teatern grundades 1983 och håller till i den gamla mekaniska verkstaden på Katarina Bangata 77 i Stockholm. Orionteatern har en tradition av att varva egna produktioner med internationella gästspel och samarbeten. Dess konstnärlige ledare är regissören Sally Palmquist Procopé vars egna produktioner LORANGA av Barbro Lindgren och BRUSET varit hyllade av såväl kritiker som publik. Andra föreställningar som utmärkt Orionteatern de senaste åren är Vems Lilla Mössa Flyger, musikalen Hjälp Sökes och Det flygande barnet.

• Teater

• othello
  • orionteatern
  • lumor
  • scenkonst
  • scen
  • williamshakespeare

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på KulturhusetStadsteatern vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.