PARadiset

Urpremiär 5 april 2013

Nyskriven pjäs av Johanna Holmström

Tre vänner i ett rum. Maria ska gifta sig. Eller? När Fredrik blir försenad låser hon dörren. Vad är det egentligen hon håller på med? När allt kommer omkring är kanske kärleken inte skäl nog att lova någon trohet tills döden skiljer oss åt, amen. Det skaver. Men vad? Hon och vännerna ger sig in i och ut på en uppgörelse, av normer, förväntningar, magkänslor, föreställningar, drömmar, rädslor och den bisarra verkligheten.

Manus och regi: Johanna Holmström.
Medverkande: Maja Björkqvist, Emma Broomé, Andrea Edwards. Scenograf: Ann-Marie Fritiofsson. Kostym: Caroline Bonaldi. Producent: Greta Weibull. Produktion: Teater Konfront och Strindbergs Intima teater.

Teater Konfront är en frigrupp, baserad i Stockholm, som bildades 2011 av Johanna Holmström, Ann-Marie Fritiofsson och Maja Björkqvist. Teater Konfront har tidigare satt upp "Lucretia" (2011) och "Egalia" (2012) på Teater Tribunalen. Egalia har även sänts som radioteater, regisserad av Maja Björkqvist. P1, 5 januari 2012. Johanna Holmström regisserade hösten 2012 "Ett hav av Kaspar Hausrar" på Teater Tribunalen. Emma Brommé är nyutexaminerad från skådespelarlinjen på STDH och har senast setts i ”Titta livet – en lek” på Dramaten. Andrea Edwards har bl.a. arbetat på de flesta fria scener i Stockholm samt, Stockholms Stadsteater och Dramaten. Hon spelar sedan 2011 den kritikerrosade publiksuccén SCUM-manifestet som under våren spelar för utsålda hus på Stadsteaterns Fri scen och blivit uttagen till Scenkonstbiennalen 2013..

Om Lucretia:

-SVD: "Maja Björkquist (..gestaltar..) henne med ett vibrerande hämndraseri"

-Proletären: "Pjäsen rymmer dessutom en mer allmängiltig poäng som egentligen gäller alla slags orättvisor och kränkningar som kan drabba oss i livet. Det skildrar teater Konfront på ett övertygande sätt.

-Aftonbladet: "Vreden (..har...) nått fram till sitt subjekt. Nu är den kvinnans, visar teater Konfront med (..en..) kompromisslöshet"

-Expressen: "Mycket instruktiv demonstration av den sjuka nerven i förhållandet mellan man och kvinna."

Egalia:

-Feministiskt perspektiv: ”Skådespelarna förmedlar både frustration och kamplystnad med oerhörd genuinitet.”

-Aftonbladet: "Det feministiska budskapet når oss via den kaxigt kollektiva identiteten på scen där filosofiska utläggningar förvandlas till domderande haranger i ökande tempo och där det vitsas och huggs itu i ordvändningar och nyspråkligheter så att det visslar kring öronen på publiken.”

-Tidningen Rymden: ”En intelligent och politisk pjäs.” "Jag önskar att alla gick och såg den.”

PARadiset spelas på Strindbergs Intima teater
Adress: Barnhusgatan 20, Norra Bantorget
Biljetter: www.strindbergsintimateater.se,
Tel 08- 20 08 43