POLE ART 2012

Pole Art är ett ambulerande årligt event som avser att presentera poledance som scenkonst, jämte med dans, akrobatik och experimentella uttrycksformer. Sedan starten 2009 har tävlingen verkat som kanal där poledance möter brokig publik och utmanar föreställningar.

Under 2012 består deltagarlistan av de mest namnkunniga i sin genre - Jenyne Butterfly, Natasha Wang, Oona Kivelä, m.fl.

Luftburna dansare som har medvarkat i TV, spelfilmer och större produktioner av t.ex. Cirque du Soleil. 25 augusti tävlar de på Göta Lejons scen i en damkategori, en separat herrkategori samt presenterar oberoende gruppuppträdanden . En jury bedömer deltagarna och utser respektive vinnare. Originalitet, konstnärlig integritet och ambition värderas högre än publikfrieri - även om den rent atletiska nivån sannolikt skulle ge nationella gymnaster prestationsångest.

Dansare och publik reser från hela världen till detta experimetella labb för att ta del av samtidens mest nytänkande poledance.

Välkommen att bevittna födelsen av en samtida scenkonst.

Se mer på: http://poleart.org/

Kontakt: