Stockholms tiggare tar plats i nyskriven dokumentär teaterföreställning

Det Dåliga Samvetet är en dokumentär teaterföreställning som utforskar vårt samvete inför tiggare och hemlösa. Föreställningen repeteras just nu på Dramalabbet i Stockholm och har urpremiär den 9 maj.

”Vi har inte kommit för att stjäla någonting eller göra någonting fel. Vi vill bara tjäna lite pengar för att skicka hem för att försörja våra familjer, det är svårt. Det är svårt hemma.”

Tiggare och hemlösa har under de senaste åren ökat explosionsartat i Stockholm och medierapporteringen om situationen för våra EU-migranter är frekvent. Regissören Erik Magnusson vill ge plats på scen för en grupp människor som sällan representeras i kulturen.

Föreställningen Det Dåliga Samvetet bygger på intervjuer med människor som lever i hemlöshet och de personer som arbetar runt dem; socialarbetare, präster, politiker m.fl. Med utgångspunkt i det dokumentära materialet jobbar regissör och skådespelare tillsammans fram föreställningen som förankras i egna reflektioner och erfarenheter.

– Jag skäms över att vara en del av den här tiden. Det finns olika världar i Stockholm; en där någon sitter på Nytorget och delar åsikter på Facebook, och en annan där någon inte får plats på härbärget. Personligen känner jag att det dels är mitt fel, att det är allas vårt fel. Med föreställningen vill jag bidra till att fördjupa debatten kring vårt gemensamma ansvar för samhällets utsatta, säger Erik.

Du som går och ser föreställningen får ta del av dokumentära berättelser från människor i samhällets utkant, du möter också unga medvetna människor som lever för att förverkliga sig själva. Här utforskas samvetet och hur vi som har det lite bättre ställt förhåller oss till andras utsatthet.

”Det är jobbigt att andra har det sämre och man har ju empati liksom...”

Det Dåliga Samvetet
Urpremiär den 9 maj kl. 19:00
Spelas på Dramalabbet, Östgötagatan 2 i Stockholm.
Spelperiod 9 maj -1 juni
Manus: Erik Magnusson och Gunnar Eriksson
Regi: Erik Magnusson

För mer information om arbetet med föreställningen, hör gärna av dig.
Nina Fridell, producent
nina@dramalabbet.com