Sveriges första ”Vogue Ball” på Dansmuseet, Stockholm

Fredagen den 12 december är det dags för årets dansevent: The Fashion Throwback Ball på Dansmuseet i Stockholm. I samarbete med Streetstar och danskompaniet P*fect arrangeras Sveriges första Vogue Ball med danstävlingar i sex olika kategorier. Tävlingarna bedöms av tre verksamma voguelegender från New York samt en svensk skådespelare och dragshowartist.

New Yorks undergroundkultur har nu äntligen nått Sverige i form av en Vogue Ball: The Fashion Throwback Ball 2014. På fredagen den 12 december förvandlas Dansmuseet till ett ballroom där voguedansare och entusiaster samlas för att genom dans, mode och rätt attityd, imponera på domare och publik. Några av kvällens tävlingskategorier är ”Runway in Drag”, "Vogue Femme" och ”New Way”. Temat för denna balär att inspireras av modetrender från tidigare decennier. Eventet är ett samarbete mellan Dansmuseet, Streetstar och danskompaniet P*fect och förväntas locka människor med olika bakgrund och danserfarenheter.

Voguing är en dansstil som växte fram på gatorna i 1980-talets Harlem, New York City. Dansstilen utvecklades av unga mänsom inte tillhörde den vita heterosexuella normen. Med en längtan bort från förtryck och fördomar skapades en undergroundscen där människor kunde leva öppet oavsett sexuell läggning, könsidentitet, könsuttryck och etnicitet. Samlingsplatsen var så kallade ballrooms där man dansade och tävlade i alla möjliga kategorier. Voguing kom att bli en subkultur länkad till idéer om mode, lyx, social- och ekonomisk rörlighet. En stor inspirationskälla var modemagasinet Vogue med sina eleganta modeller som poserade och lockade med sin fabulösa livsstil. Dansen kännetecknas av dramatiska hand- och benrörelser som influerats av modehusens catwalks, egyptiska hieroglyfer, klassisk balett, jazz och modern dansteknik, ofta utförd till housemusik och jubelrop från åskådare.

Konferencier under kvällen är Dashaun Lanvin Wesley, en erkänd MC och dansare från New Yorks voguevärld. Domare ärDanielle Polanco (US), Aviance Milan (US), Daniel (Revlon) Lugo (SWE/ US) och Robert Fux (SWE).

The Fashion Throwback Ball:
Fredag 12 december kl 22.00-03.00. Åldersgräns 18 år. Inträde 100 kr kontant. Adress: Dansmuseet, Drottninggatan 17, Stockholm.

För mer information och pressbiljett kontakta:
Linnéa Isaksson, kommunikatör
08-441 76 53 linnea.isaksson@dansmuseet.se
Pressbilder hämtas inom kort på: http://www.dansmuseet.se/sv/press/aktiviteter/

Dansmuseet är ett museum som tänjer på gränserna för ämnet dans. En mötesplats för dans, teater, konst och foto med mångkulturella utställningar och programverksamhet för alla åldrar. Läs mer på www.dansmuseet.se.

Streetstar är en ideell förening som grundades 2005 av Joachim Hövel och Martin C. Ferretti med syftet att skapa och producera ungdomskultur. Passionen är urban dans och musik. Streetstarfestivalen samlar årligen över 5000 besökare och dansare ifrån över 30 länder. Läs mer på www.streetstar.se eller maila martin@streetstar.se/joachim@streetstar.se.

P*fect är ett danskompani som bildades 2007 och har sedan dess arbetat för att utveckla voguing i Sverige. Läs mer på www.pfect.se eller maila info@pfect.se.

• dans
  • vogue ball
  • the fashion throwback ball
  • streetstar