Symphonie Fantastique – måndag 28 november kl 19.00

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2011 13:59 CET

Konsertpianisten Maria Rostotsky framför Franz Liszts pianotranskription av Berlioz' Symphonie Fantastique. Symfonins fem olika satser varvas med texter hämtade ur den lyriskt hänförande diktsamlingen Duinoelegier av Rainer Maria Rilke, framförda av skådespelaren Etienne Glaser.

Symphonie Fantastique av Hector Berlioz fick en explosivt elektrifierande inverkan på hela Europas musikliv under början av 1800-talet. Den skrevs på kort tid 1830 och uruppfördes samma år. Bland många andra fanns Franz Liszt i publiken. Liszt tog mycket djupt intryck och hade tydligt denna symfoni som en av modellerna bakom den serie tondikter han skapade några år senare. Symfonin skildrar en i feberdrömmar liggande ung konstnär som, utom sig av förtvivlan över att ha svikits av sin älskade, förgiftat sig med opium. Den dos han intagit, för svag för att döda honom, framtrollar först ljuvliga, sedan hemska bilder för hans sinnen.

Rainer Maria Rilkes Duinoelegier är ett av 1900-talets mest sublimt storslagna diktverk. Enligt poeten själv skrevs dessa tio elegier under två korta perioder av hänryckt inspiration – som i ett rus, avbrutet av ett tio år långt uppehåll, då ingivelsen vägrade infinna sig. Det dramatiska klipplandskapet vid slottet Duino nära Trieste var den plats där det poetiska ursinnet första gången tog gestalt för honom, under en enslig vandring på klippbranten längs de upprörda stränderna.

Konstnärlig ledare: Jean Claude Arnault.

Plats: Forum Nutidsplats för kultur, Sigtunagatan 14
Tid: måndag 28 nov kl 19.00