Vernissage med konstnären Per Josephson

"Stöldgods" - måleri och ljusinstallation. öppettider ons-fre, kl 12.00 - 18.00 lör-sön, kl 12.00 - 16.00 utställningen pågår till den 11 november 2012 GALLERI DUERR Vanadisvägen 29, Stockholm tel: 070 307 34 32 T Odenplan www.galleriduerr.com www.perjosephson.se

Per Josephson - ”Stöldgods”

Jag stjäl, allt jag ser stjäl jag och gör till mitt. Ett oändligt flöde av kopieringar som jag sedan
bearbetar, manipulerar och förvränger. Själva stölden i sig är inget som eggar, det är när jag väljer och vrakar bland allt stöldgods som ögonen lyser av begär. Vrider, vänder och jämför likt pusselbitars passform i min pixelerade värld. Drar ifrån, lägger till, så öppnar sig de stora oändliga vidderna. Jag vet inte när det händer, men varje fält, varje stulen detalj lägger sig på plats i helt nya kombinationer. Associationerna trillar, rinner iväg när jag befinner mig i mellanrummet.

Mellanrummet handlar om vikt, proportioner och inbördes relation till det närvarande tomrummet. Ett samspel som inte låter sig förklaras, den sökta harmonin i något som inte låter sig stämmas.
I det där ögonblicket, för de t är en kort sekund, även om precis just där och då tillåter en betydligt längre tidsrymd, bollar jag med former, färg och tonalitet…i mellanrummet ser jag.

Ögonblicket och möjligheten gör tjuven och har det någonsin varit så enkelt att stjäla? Jag tittar på mina fingrar som rör sig över tangentbordet, letar och finner, obevekligt gör jag konsthistorien till min. De största mästerverken hamnar i min mapp, filosofiska idéer, storslagna tankar, infernon,
paradis och undergångar gör dem sällskap.

Så tar själva skulpterandet vid, ritpennans spetts skär skrupelfritt bort överflöd. Mitt gyllene snitt skiljer förgrund från bakgrund. Objekt svävar fritt i en tyngdlös rymd, bara en svans av historia
avslöjar dess ursprung. Det är ingen Big Bang som landar varje detalj, objekt, mönster eller vidsträckt färgfält. Endast de olika formerna, proportionerna och tomrummen styr placeringen av varje enskild volym.

Rent tekniskt sett är det ett mellanrum, ganska precis 42 steg mellan skiss och min ateljé.

Motståndet är oändligt när jag skjuter all färg framför mig. Tjock, fet olja sträcks över ytan,
bakgrunden breder ut sig. Proportioner, möten och mönster i förlorade repetitioner, lager på lager. Ateljéns obehandlade trägolv skiftar med varje målning. Träskorna rör sig tätare, intensivare, stöldgods läggs på plats. Allt drar sig samman när jag bygger på höjden, utanför upphör och besatt
fortsätter jag träskovals. Det finns inget som är så abrupt, tomt och innehållslöst som klar och
färdig.

Tyst kan jag bara vända mig om, stiga ur mina klapprande skor, utan motstånd vända tillbaka,
hitta dörren och börja om från början igen.

Resultatet är mellanrummet, ögonblicket mellan medvetande och frånvaro.

• kultur
  • stockholm