VYSOTSKIJ PÅ BRISTOL

VYSOTSKIJ FOR EVER - Poetiskt, kärleksfullt, folkligt Bristol, Sturegatan 39 i Sundbyberg.

Söndag 2 oktober kl.15.00
Lördag 8 oktober kl.19:00
Söndag 9 oktober kl.18.00

Alla medverkande spelar, förutom att de sjunger

Stefan Ringbom - gitarr, Aina Berg - cello, Hasse Björck - bas, gitarr, Bosse Hülphers - keyboard, dragspel.

1986 kom den ryske skådespelaren och gitarrpoeten Vladimir Vysotskijs sånger ut i svensk översättning och tolkning av bröderna Ola och Carsten Palmaer och började framföras på scen av Fria Proteatern. Sångerna tilltalade omedelbart en stor publik under gruppens turné runtom i Sverige. De framträdde även på Vladimir Vysotskijs egen scen, Tagankateatern i Moskva.Musiken hade en viktig roll i Fria Proteaterns pjäser och man utgav även flera grammofoninspelningar. I januari 1972 låg deras låt "Har du hört vad som hänt" på Svensktoppeni tre veckor. Kompositör var bl.a. Stefan Ringbom som vi får höra mer av under dessa tre Vysotskijkonserter på en av storstockholms charmigaste teaterscener, Bristol i Sundbyberg. Bristol är Friteaterns hemmascen som ger plats åt gästspel av skilda slag.

Biljettbokning görs via www.friteatern.se/teater-bristol eller 070-543 31 43