Midsommarfirande på Kulturen i Lund

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2013 06:30 CEST

På midsommarafton blir det traditionellt midsommarfirande på Kulturen. Vi klär midsommarstången tillsammans, dansar runt stången och tittar på folkdansuppvisning. Friluftsmuseets stora park är perfekt för picknick, som man kan ta med själv eller köpa här.

Kl 12 börjar vi klä midsommarstången, som vi sen reser tillsammans. Kl 13 och kl 14 blir det en halvtimmes sång och dans, där vi spelar traditionella midsommarsånger som Små grodorna, Vi äro musikanter och Morsgrisar. Ca kl 14.30 är det folkdansuppvisning med Lunds studenters folkdanslag.

Kulturkrogen säljer midsommarmat i friluftsmuseet, (potatis & sill och jordgubbar med grädde) och i vårt café kan man som vanligt köpa fika och glass. Det går också bra att ta med sig egen picknick.

Midsommarmusikerna är:
Filip Runesson – fiol
Johan Ohlsson – dragspel
Lovisa Ståhl – sång

Evenemang: Midsommarfirande
Plats: Kulturen, Tegnérplatsen i Lund
Datum: Midsommarafton fredag 21 juni. Museet är öppet kl 10-17, själva midsommarfirandet äger rum kl 12.00-15.30.
Pris: Entréavgift som gäller till hela museet: 120 kr, 80 kr för pensionärer, 60 kr för studenter, barn och unga upp till 19 år och Kulturens medlemmar fri entré.

För mer information:
Maria Bohlin, informatör och tf pressansvarig, 046- 35 04 29, maria.bohlin@kulturen.com (tillgänglig torsdag 20 juli kl 9-15. Under midsommarafton kontakta entrén på telefonnummer 046-35 04 00.)

Kulturen är två kvarter i centrala Lund fyllda av kulturhistoriska hus och trädgårdsmiljöer som du kan besöka. Stig in i våra hus och upplev livet i staden och på landet, från medeltiden och fram till 1930-talet. Du kan också välja bland ett tjugotal utställningar – från folkkonst till modern design, från medeltidens historia till samtiden, från lokal kultur till världskultur.  Dessutom har vi programverksamhet för alla åldrar. Verksamheten drivs sedan 1882 av en ideell förening som välkomnar alla att bli medlemmar. Förutom friluftsmuseet i Lund har Kulturen även flera andra besöksmål, t ex Kulturens Östarp, Tegnérmuseet och Hökeriet.

Kommentarer (0)