Pressmeddelande -

Maishagalan är äntligen tillbaka, en färgsprakande gala där den afrikanska och svenska kulturen möts.

MAISHAGALAN African Diaspora Awards in Sweden
Datum: lördagen den 30 maj.
Tid: 19.00.
Plats: Filadelfiakyrkan, Rörstrandsgatan 5, Stockholm (T-bana Sankt Eriksplan).

Under galan kommer priser traditionsenligt att delas ut till personer som gör framstående insatser inom områden med anknytning till Afrika och den afrikanska diasporan i Sverige.

Maishagalan har från början haft fokus på att synliggöra kvinnor och deras gärningar, inte minst inom kulturlivet. Nytt för i år är att alla som möter kriterierna, inklusive män, kan nomineras. Priser delas ut i följande kategorier: Årets Diasporapris, Årets Inspiratör, Årets Entreprenör, Årets Artist, Årets Afrikavän samt Årets Nykomling. Vid tidigare galor har även delats ut: Hederspriset, Hedersomnämnandet, samt Pionjärpriset.

Maria Llerena leder Maishagalan! Hon är salsapionjären från Kuba som blev Flickan från Havanna med hela Sverige, när hon l967 debuterade i Hylands Hörna på SVT tillsammans med Sven-Bertil Taube.

Flera artister medverkar på årets gala: ManLuckerz & the Zim-Traditional Unity (ZIMTU), Thandiwe Nthaisane, Tauna Niingungo, Ali Mike Suso m.fl.

Årets Tema: Tillsammans för barnen vår framtid

Under årets gala som infaller på aftonen till morsdag kommer Kulturföreningen Maisha att uppmärksamma situationen för föräldralösa barn samt fortsatt lyfta fram den höga mödradödligheten på den afrikanska kontinenten genom att följa upp jubileumsgalans tema och kampanjen: Stand Up for African Mothers (AMREF).

Eventuellt överskott från galan går till Läkare utan gränser och deras insatser för barn i eboladrabbade länder.

Kontakt och information på Kulturföreningen Maisha: Irene Opira eller Karin Lampa.

E-mail: info@maishagalan.se  Mobil: 076-254 58 81.

FÖRKÖP Biljetter: https://www.eventbrite.com/e/maishagalan-2015-tickets-16615169419