​Kerstin Johanssons kulturgärning lyfts i Arrangörspodden

Kerstin Johansson är Gullspångs okrönta teaterdrottning. Det har Arrangörspodden från Kultur i Väst snappat upp och gjort henne till stjärnan i det femte och senaste avsnittet av podcasten Arrangörspodden.

– Om man gör något ideellt gör man det för att man tycker om det, inte för att få betalt. Om man hade fått betalt så kanske det inte vore samma drivkraft längre, säger Kerstin Johansson.

Vi kanske sällan tänker på det, men kulturarrangören är en riktig hjälte. Utan arrangören skapas inte det där mötet mellan konsten och publiken. Arrangören, som ofta är ideell, spelar en grundläggande roll i kulturlivets infrastruktur. Dessa kulturhjältar bokar artister, gör marknadsföring, sätter upp affischer, flyttar stolar och fixar fika. En av dessa eldsjälar är Kerstin Johansson i Gullspång.

Sedan slutet av 90-talet har hon varit ordförande i teaterföreningen i kommunen och varit just en eldsjäl när det handlar om att få ut kulturen till landsbygden. Och inte bara det. Arrangörskapet går också hand i hand med socialt patos. I sitt arbete som arrangör arbetar hon bland annat för att de äldre ska ha möjlighet att se kultur, alltså förlägger hon flera arrangemang till just äldreboendet.

– De som är gamla och sjuka kan sällan ta sig till teatern, men vi kan ta oss till äldreboendet, så då gör vi det. Där har vi även haft familjeföreställningar. Tänk dig, att flera generationer kan uppskatta samma sak. Det är fantastiskt roligt.

Kerstin brinner även för de som tagit sig till Gullspång från andra länder. Att få flyktingar att känna sig inbjudna är viktigt för henne.

– Till exempel dansföreställningar och sångprogram fungerar för de allra flesta. Man behöver inte ha så goda kunskaper i svenska för att uppskatta innehållet och det skapar möjligheter att träffas.

Anneli Abrahamsson, som intervjuar Kerstin i Arrangörspodden, är till vardags journalist på Kultur i Väst och på kvällstid standup-komiker på scener runt om i landet.

– Jag blir så himla glad av att träffa en kvinna som Kerstin. Så full av engagemang, lust och framåtrörelse. Jag samlar på goda förebilder och Kerstin är definitivt en sådan. Jag blir också imponerad av alla dessa arrangörer jag träffar i Arrangörspodden, som sliter som galärslavar många gånger. En del fortsätter och kan försörja sig som arrangör, men de flesta gör inte det. Men de brinner för sitt lokalsamhälle och för kulturen. Det är häftigt att se.

Arrangörspodden vill inspirera till kulturellt engagemang och arrangerande genom att lyfta goda och spännande exempel från hela Västra Götaland. Podcasten produceras av Kultur i Väst och kan höras via Itunes, Soundcloud, Facebook eller på Kultur i Västs hemsida. Kerstin Johansson är den femte arrangören som lyfts i Arrangörspodden.

Undrar du över något eller vill du komma i kontakt med oss som gör Arrangörspodden? Hör av dig till Astrid Ekermo på Kultur i Väst på: 070 082 40 57