​Nationellt bluesmöte & Swedish Blues Challenge – nu på lördag i Uddevalla

Lördagen den 12 september är Uddevalla värd för både ett nationellt bluesmöte och första upplagan av Swedish Blues Challenge.

Dagen inleds kl 14.00 på Bohusläns museum där Annelie Högberg, kulturnämndens ordförande i Uddevalla kommun hälsar välkommen tillsammans med Anya Wrigman från Uddevalla Bluesförening. Här presenteras även bland annat projektgruppen för Swedish Blues Challenge och Davide Grande från European Blues Union berättar om European Blues Challenge som 2016 kommer att ske i italienska Toscana.

Swedish Blues Challenge startar kl 19.00 på Muddy’s i Uddevalla. Fem finalband kommer att inta scenen. Dessutom gästar förra årets svenska representant i European Blues Challenge, Lisa Lystam Family Band. Kvällens konferencier är Lars Gunnar Övermyr från Sveriges Radio P4 Väst.

Klara finalband SBC 2015

Moa Blucher bluesband

Blue Devilles

Ida Bang & Blue Tears

Patrik Jansson Band

Virginia & Skybenders

SBC 2015 arrangeras av Uddevalla Bluesförening i samarbete med Uddevalla kommun, Sensus, Bohusläns Museum och de svenska EBU-medlemmarna; SBA/Jefferson, Åmåls Bluesförening och Kultur i Väst.

Mer info om finalbanden på www.blueschallenge.se

Marie Tarrach Bävholm, producent jazz och blues, Kultur i Väst
mobil 0703-49 21 59

• kultur i väst