Pressmeddelande -

​Vägus – en snabblektion i svensk musikhistoria och Sjostakovitjs femma på liv och död

Sveriges roligaste symfoniorkester är på turné igen! Vägus, Västra Götalands ungdomssymfoniker, bjuder på en snabblektion i svensk musikhistoria som swishar dig från Drottningsholmsmusiken till ABBA på mindre än en timma. Dessutom hör du Sjostakovitjs femte symfoni, som kompositören skrev med livet som insats.

Vägus är inte någon vanlig orkester. Med musik och ord, symfonier och sketcher målar de unga musikerna nu sin egen hyllning till den svenska orkestermusiken, under ledning av dirigent Simon Phipps.

– Att möta Vägus, oavsett om det är som dirigent eller som publik, är som att kliva rakt in i ett nyårsfyrverkeri. Här finns en musikglädje och energi som sprakar loss, vid varje konsert, säger Simon Phipps.

På ett spännande och okonventionellt sätt får publiken möta den svenska musikens fader, Johan Helmich Roman, men också många av hans kollegor: Franz Berwald, Adolf Fredrik Lindblad, Wilhelm Stenhammar, Lars Erik Larsson och Paula af Malmborg Ward.

I andra delen av konserten spelas Dmitrij Sjostakovitjs femte symfoni som uruppfördes i Leningrad 1937, mitt under Stalins utrensningar. Kompositörens senaste verk hade fördömts och i fruktan för sitt liv skrev han en symfoni med en kraftfull, pampig marsch som avslutning.

– Man har all anledning att tro att Sjostakovitj skrev sin femte symfoni med livet som insats. Och Vägus kommer naturligtvis att framföra verket med en tydlig känsla av att spela på liv och död! säger Simon Phipps.

De 70 orkestermedlemmarna är 14–20 år och kommer från regionens alla hörn, till exempel: Axvall, Frändefors, Nol, Nossebro, Styrsö och Åmål.

Dirigent: Simon Phipps

Regissör: Charlotta Sairio

Konserter

Söndag 31 jan 18.00, Vara Konserthus