Dricksfria restauranger ger en kvarts miljon till Barncancerfonden

Sedan den 1 maj i år har de hotell och restauranger som ingår i Svenska Kulturpärlor slutat att ta emot dricks. Istället ges gästerna möjlighet att skänka en gåva till Barncancerfonden. Efter det första halvåret har man gemensamt lyckats samla in 260 273 kronor. Pengar som nu går till Barncancerfondens viktiga arbete.

Det var när Svenska Kulturpärlor för ett halvår sedan beslutade att övergå till kontantfri betalning på bland annat Dufweholms Herrgård, Gripsholms Värdshus, Pelles Lusthus och Södertuna Slott i Sörmland som man passade på att införa det man kallar ”välgörenhetsdricks”. För personalens del infördes istället för dricksen ett bonussystem som tydligare visar att alla får ta del av verksamhetens gemensamma framgångar.

– Att vi tillsammans med våra gäster samlat in över en kvarts miljon kronor till Barncancerfondens viktiga arbete redan det första halvåret gör mig väldigt stolt, berättar Fredrik Åström, VD på Svenska Kulturpärlor och fortsätter:

– Det pågår julbordstider för fullt i våra restauranger och vi hoppas nu kunna samla in en extra stor summa tillsammans med våra gäster. Det skulle innebära en god avslutning på det första året med välgörenhetsdricksen.

Svenska Kulturpärlor auktionerar nu också ut pepparkakshus föreställande Dufweholms Herrgård och Gripsholms Värdshus via sina hemsidor och uppmanar företag att gå in och buda för att ytterligare öka på bidragen till Barncancerfonden.

– Vi hoppas också att fler krögare runt om i landet ser nyttan av skapa något nytt och modernt av drickssystemet, avslutar Fredrik Åström.

• svenska kulturpärlor
  • gripsholms värdshus