Prisregn över hotell-VD

Fredrik Åström som driver ett antal hotellanläggningar och restauranger i Sörmland har nyligen fått flera företagarutmärkelser. I december korades han till Sörmlands Mest Företagsamma Människa av Svenskt Näringsliv och strax innan gick han till regionfinal i Entrepreneur of the Year. I helgen fick Fredrik Åström även ta emot utmärkelsen Årets Företagare i Gnesta.

– Det är otroligt glädjande att man vill premiera företagare i vår bransch. Ofta hamnar företagandet i skuggan av själva hotell- och restaurangupplevelsen och det är viktigt att vi inom besöksnäringen lyfts fram som lika företagsamma som till exempel företagare inom tillverkningsindustrin. Inte minst för att stärka branschens anseende och kunna locka duktiga och drivna medarbetare, säger Fredrik Åström.

Som VD för Svenska Kulturpärlor driver Fredrik tillsammans med sin sambo Johanna Battaroff idag Dufweholms Herrgård, Gripsholms Värdshus, Pelles Lusthus och Södertuna Slott och därtill cateringverksamheter, ett bed and breakfast och en grill.

– Som företagare lockas jag av samma utmaningar som driver nästan alla företagare; alltså att starta, utveckla och förfina verksamheter. Det är glädjande att det drivet uppmärksammas i tävlingssammanhang, säger Fredrik Åström.

– Priset som Svenskt Näringsliv delade ut syftar bland annat till att lyfta fram människor som skapar jobb och vågar satsa och just jobbskapandet är en del av vår bransch som oftare borde belysas. Besöksnäringen är en otroligt viktig motor för att skapa jobb – framförallt utanför storstäderna, påpekar Fredrik Åström.

Under det kommande året satsar Svenska Kulturpärlor på att låta befintliga verksamheter utvecklas och växa, bland annat kommer äldre skolbyggnader flyttas till Dufweholms Herrgård för att kunna utöka med fler konferens- och logirum. Här har även herrgårdsbyggnaden och spa-avdelningen just byggts ut.

– Vi tror på en växande marknad där människor i större utsträckning väljer att konsumera upplevelser istället för produkter. Det gör att vi kan utveckla våra affärer och skapa bättre service för våra gäster.

• dufweholms herrgård

• Södermanland