Backa Studios prisade långfilm ”Lantisar” visas på Cineasterna

Backa Studios prisade långfilm ”Lantisar” visas på Cineasterna

Missade du den prisbelönta långfilmen "Lantisar" av Malin Dahl och Johnny Wernersson på Backa Studios i Vedevåg när den gick på biograferna? Då kan du nu se den gratis på Cineasterna - bibliotekens digitala filmkanal. Filmen nominerades i sex kategorier och vann i tre vid Västerås Filmfestival 2019 för Bästa Nordiska Film, Bästa Regi och Bästa Nationella Manliga Skådespelare.

Cineasterna är bibliotekens digitala filmkanal. Här strömmar en värld av sevärd film för landets bibliotek och deras låntagare - se www.cineasterna.com/sv/

Som låntagare hos Bergslagsbibblan (Lindesbergs och Nora) har du tillgång till den strömmande filmtjänsten Cineasterna. Utbudet växer hela tiden och innehåller nyheter, klassiker, film för de allra yngsta, kortfilm och film från hela världen. Tjänsten fungerar i webbläsare på dator, i mobil och på surfplatta. Du kan låna max fyra filmer i månaden. Lånetiden är 48 timmar. Tjänsten är gratis att använda men avgift för datatrafik kan tillkomma beroende på vilken typ av internetabonnemang du har. Läs mer på bergslagsbibblan.se >>

”Lantisar” är en dramakomedi om att hitta sig själv och varandra i platser man valt att lämna. Madeleine som lever ett modernt liv i Stockholm kallas hem till sin pappa på landsbygden som hon sedan länge brutit kontakten med efter en tragisk händelse. Madeleines upplevelser under vistelsen en landsbygd, ett liv och människor hon för länge sen lämnat bakom sig. En film med hjärta, humor och återupptäckt vänskap.

Vinnare vid Västerås Filmfestival 2019 av Bästa Nationella Regi (Malin Dahl), Bästa Nordiska Film (Lantisar) och Bästa Nationella Manliga Skådespelare (Peter Sjöquist).

Filmen hade premiär på festivalen ”Kultur på landsbygd” 30 augusti 2019 i Askersund - en festival som syftar till att visa på vilken kulturell kraft landsbygden kan bjuda på. ”Lantisar” av Malin Dahl och Johnny Wernersson på Backa Studios i Vedevåg är inspelad i Närkesberg, Askersund, Lindesberg och Stockholm och producerad av Närkesbergsfilm AB.

Johnny Wernersson och Malin Dahl är Backa Studios.

Backa Studios är ett produktionsbolag i Vedevåg som producerar uppdragsfilm, reklam och layout åt företag och organisationer över hela Sverige. Bolaget drivs av Malin Dahl och Johnny Wernersson som utöver beställningsuppdrag även producerat ett antal kortfilmer och långfilm. Deras första långfilm, den svenska komedin Jango on Tour, släpptes 2011 på DVD av den svenska distributören Cinematic Vision.

Malin Dahl och Johnny Wernersson har även vunnit flera svenska och internationella priser för sina tidigare kortfilmer. Tre år i rad mottog de Örebro läns finaste kortfilmpris Josef (efter filmskaparen Josef Fares) som delas ut i Örebro varje år och har även visat film på Uppsala internationella kortfilmfestival.