​BeeScanning nominerat till två utmärkelser på Örebrogalan

​BeeScanning nominerat till två utmärkelser på Örebrogalan

BeeScanning har nominerats till Årets Innovation och Årets Digitala Innovation på Örebrogalan 2018 - ”en galakväll där vi firar Örebros framgångar”. BeeScanning är en ny metod som hjälper biodlare upptäcka och analysera förekomsten av en parasit som hotar bin över hela världen. Metoden utvecklas av Björn Lagerman - biodlare i Lindesberg - och innovationsprojektet har redan väckt nationell och internationell uppmärksamhet.

”Vi är så stolta. Lite svårt att ta in…”, skriver Björn Lagerman (bilden) på Facebook.

På Örebrogalan – som i år hålls 1 mars i Örebro - delas 13 priser ut till människor, företag och organisationer som har lyckats extra bra inom näringsliv, kultur, idrott och andra områden i samhället. Flera av priserna har en offentlig nomineringsprocess där allmänheten få ge förslag på kandidater. Omröstningen görs av prisvärdar som tar fram tre finalister per priskategori. Vinnarna offentliggörs vid prisutdelningen under galakvällen.

Årets Innovation: Inkubera (som är prisvärd) vill med detta pris uppmärksamma nyskapande och innovativa affärssatsningar, som kan nå långt och vara bra förebilder för andra företag i regionen.

• En av tre nominerade är BeeScannings app FriBi som skannar av och analyserar vilka bin och bistammar som har kvalster. Innovationen hjälper till att komma tillrätta med det stora miljöhotet mot bin, och är baserad på forskning och utveckling inom Artificiell Intelligens.

Årets Digitala Innovation: Nethouse (som är prisvärd) vill uppmärksamma aktörer som med hjälp av digital teknik skapat innovationer för sin verksamhet.

• En av tre nominerade är FriBi Holding som skapar ett avgörande möte mellan två områden som vi normalt inte förknippar med varandra – digital teknologi och biodling. Med hjälp av appen BeeScanning kan biodlaren snabbt identifiera parasiten Varroa och andra virusangrepp i bisamhället för att sätta in rätt åtgärder. BeeScanning hjälper till att lösa ett globalt problem som hotar stora delar av vår natur.

..............................................

Björn Lagerman