​Bergslagens Sparbank stöttar modellstaden i Lindesberg

​Bergslagens Sparbank stöttar modellstaden i Lindesberg

NY KORRIGERAD VERSION:

Bergslagens Sparbank stöttar - genom bankens ägare Sparbanksstiftelsen Bergslagen - Linde Fornminnes- och hembygdsförening bygge av modellstaden i Blombergska gården. ”En väldig lättnad”, säger Ingrid Nordmark, ordförande i föreningen som har runt 300 medlemmar: ”Nu kan vi fortsätta vårt bygge av 1920-talets Lindesberg i miniatyr”.

Föreningen har sedan 2012 arbetat med en modell i skala 1:220 över Lindesberg som nu är i stort sett klar. Från början höll de till på Lindesbergs museum (Tellandska gården) men tvingades flytta när museet lades ner. Nu huserar föreningen på Blombergska gården i centrala Lindesberg.

”Genom modellen bevarar vi ett kulturarv som är angeläget för hela Bergslagen”, säger Ingrid Nordmark: ”Att vara förankrad i sin hembygd är viktigt - att veta vad som format staden och varför det ser ut som det gör”.

Många, bland annat skolklasser, turister och äldre lindesbergare har kommit för att titta på modellen och höra om Lindesbergs historia de dagar föreningen har öppet hus.

”Vårt mini-Lindesberg har rönt stor uppmärksamhet - och vi är så glada och tacksamma att Sparbanksstiftelsen Bergslagen går in och stöttar lokala verksamheter på det här sättet”. säger Ingrid Nordmark.

Lokal bank som stödjer lokala projekt

Bergslagens Sparbank verkar i och för Bergslagen - bland annat genom att ge bidrag och stöd till Näringsliv, Forskning, Utbildning, Idrott och Kultur i Bergslagen. ”Därmed är varje kund i Bergslagens Sparbank med och utvecklar samhället vi bor och verkar i - tillsammans berikar vi Bergslagen”, enligt banken. Under 2018 har Bergslagens Sparbank genom bankens ägare Sparbanksstiftelsen Bergslagen gett ekonomiskt stöd till dessa kulturevenemang:

• Lindesbergs Filmstudio: Filmfestival Folkets Hus
  • Löa Hembygdsförening/teater sektion: Teatervandring i Löa Hytta