Bergslagsspelen 2016 i Löa satsar på folkfinansiering

Bergslagsspelen 2016 i Löa satsar på folkfinansiering

Bilden: Bergslagsspelens sommarläger i Järnboås 2015. Foto: Kicki Nilsson, Icon Photography

För tredje året planerar Bergslagsspelen sommarläger för barn, workshops inom teater samt ett scenkonstverk. Årets föreställning görs i Lindesbergs kommun och sätts upp i Löa. Men ännu saknas pengar och därför bjuder Bergslagsspelen i samarbete med Region Örebro län in till folkfinansiering där alla som vill kan vara med och bidra till projektet

"Fram till 10 december kan man vara med och swicha in pengar och på så sätt bidra till att förverkliga Bergslagsspelen 2016", berättar Kristina Dybeck, projektledare för Bergslagsspelen.

Folkfinansieringen, eller crowdfunding som det också kallas, innebär att för varje bidrag som skänks från en privatperson eller förening, skänker Region Örebro län motsvarande summa. Ger man ett bidrag på 100 kronor, blir det alltså 200 kronor till projektet. Maxgränsen för Region Örebro län är 50.000 kronor. Sista dag att lämna bidrag är 10 december 2015. Det går givetvis bra att bidra med pengar även efter den 10 december, men då dubbleras de inte.

Tanken är att förbereda nästa års scenkonstverk på olika orter i Lindesbergs kommun och sedan sätta upp föreställningen i Löa. Både nya deltagare som deltagare från tidigare års föreställningar är välkomna att delta.

"Vi har ett etablerat samarbete med Kulturskolan Garnalia i Lindesberg och Löabygdens Hembygdsförenings Teatersektion", berättar Kristina Dybeck

Det blir "Smidda planer" - en festlig föreställning för hela familjen i Löa hytta. Regissör är Stefan Jansson med manus av Helena Brusell (som även skrivit Trollstigen som spelats i Löa tidigare).

Så här gör du för att bidra: Sätt in ditt bidrag på Bergslagsspelens bankgiro 413-9671 och skriv ditt/ föreningens namn eller använd swisch: Nummer: 123 609 53 50; Mottagare: Amatörteatersamverkan Örebro län; Ange meddelande: Bergslagsspelen.

..............

Bergslagsspelen är ett brett samarbetsprojekt med amatörer och proffs som syftar till att berika norra Örebro län – Nora, Hällefors, Lindesbergs och Ljusnarsbergs kommun – med teater- och dansverksamhet. Bergslagsspelen samverkar med föreningsliv, kommuner, studieförbund och fria kulturgrupper. I projektet arrangeras studiecirklar, workshops och sommarläger inom teater och dans. Sommarspel på kulturhistoriska spelplatser ges i Hällefors (2014), Ljusnarsberg (2015), Lindesberg (2016) respektive Nora (2017).

Löabygdens Hembygdsförening Teatersektionen har sedan mitten av 1970-talet bedrivit amatörteater i form av bygdespel och revyer. 2005 inleddes ett samarbete med Mellanfjärdens teaterförening. Trollstigen, familjeföreställningar i skogen på temat sagor och sägner, där amatörer och professionella, unga och gamla arbetat tillsammans, spelades till och med sommaren 2012.

Kulturskolan Garnalia har lokaler på Lindeskolan i Lindesberg och här finns kultur för alla åldrar! Verksamhet vänder sig till barn, ungdomar och vuxna. Garnalia erbjuder undervisning i instrument/sång, kör, dans, teater, FMT och flera bildkurser samt musikskapande på dator. Garnalia har möjlighet att fånga upp alla deltagare från Bergslagsspelens sommarläger och sommarspel så att de kan fortsätta med dans, teater, sång och musik resten av året.