​Berwaldensemblen gästar kammarmusikförening

​Berwaldensemblen gästar kammarmusikförening

Söndag 26 november kl 16:00 avslutar Ljusnarsbergs kammarmusikförening hösten med Berwaldensemblen som ger en konsert i församlingshemmet i Kopparberg.

”Berwaldensemblen skulle ha kommit redan förra hösten - men sjukdom förhindrade. Istället kom då Treitlerkvartetten som vi minns som en enastående musikupplevelse. Två av medlemmarna i den kvartetten ingår i Berwaldensemblen”, förklarar Thomas Lundkvist - ordförande i Ljusnarsbergs kammarmusikförening.

Berwaldensemblens program:

• Josef Rheinberger (1835-1901) Pianokvartett Ess-dur op.38; Allegro non troppo; Adagio; Menuetto-andantino; Finale -allegro
  • Johannes Brahms: Poco Adagio ur Pianokvartett A-dur
  • Joaquin Turina (1882-1949) Pianokvartett a-moll op.67; Lento-Andante mosso; Vivo; Andante-Allegretto.

Berwaldensemblen:

Erik Jakobsson, född och uppvuxen i Ludvika. Studerade i Stockholm hos Stig Ribbing og EsterBodin på piano och hos Anders Inge og Josef Grünfarb på violin. Bosatt i Köpenhamn där han har spelat i Danmarks Radios symfoniorkester, Sjællands symfoniorkester och i Kungliga Operan. Efter dirigentstudier hos bl.a. Jorma Panula och Giancarlo Andretta debuterade han med Odense symfoniorkester 2009 och har dirigerat bl.a. Sjællands Symfoniorkester, Randers Kammarorkester, Helsingborgs och Norrköpings symfoniorkestrar. Han var repetitör, körmästare och dirigent vid Opera på Skärets uppsättningar av Tosca, Kappan, Pajazzo och Carmen. Har varit assisterande dirigent vid Kungliga Operan i Köpenhamn, bl.a. vid föreställningarna Lulu, Die Frau ohne schatten, Carmen och Il Trittico.

Jonna Inge, violast och mezzosopran, föddes i Stockholm och flyttade år 2000 till Skottland för att studera vid the Royal Scottish Academy of Music and Drama. Efter examen 2004 och flertalet erhållna kammarmusikpriser har Jonna jobbat med ensembler som ex. the Scottish Chamber orchestra. I Sverige frilansar Jonna som kammarmusiker, bl.a. i egna Treitlerkvartetten, och som orkestermusiker. Hon har varit stämledare i flertalet kammarensembler t.ex. Camerata Nordica och spelat kammarmusik ihop med några av Europas främsta kammarmusiker såsom Andrew Watkinson (Endellionkvartetten) och Jaap Schröder. Som sångare framträder Jonna både som solist och som korist, i bl.a. Radiokören under dirigenter såsom Peter Dijkstra, Herbert Blomstedt och Daniel Harding

Anja Inge har studerat cello för Mats Rondin, Stanimir Todorov och Lars-Inge Bjärlestam. Med pappa Anders och storasyster Jonna har det blivit regelbundna konserter i Storbritannien och Skandinavien och under senare år även i Ungern, Malta och USA. Anja har också intresse för andra genrer än den klassiska. Med indiepop-bandet Provköket, som bildades i Malmö under studietiden, skrev hon skrivkontrakt i Japan 2009. Dessutom har ett starkt intresse för dans har lett henne till flera samarbeten inom dans och teater, då bland annat med Lisa Torun Dance Company med föreställningen SeeSaw, där hon framträdde som dansande cellist. Efter studietiden i Malmö jobbade hon i Malta Philharmonic Orchestra och bildade där klarinetttrion Camilleri Trio. Anja är för närvarande verksam som frilansmusiker och cellopedagog i Stockholm.

Anders Inge född 1954, studerade 1972-79 för Prof. Max Rostal vid konservatoriet Bern och Köln samt hos Corrado Romano och Henryk Szeryng vid konservatoriet i Genéve. Han tillhörde under 70 talet ensemblen Camerata Bern som engagerades vid Deutsche Grammophon och gjorde där en mängd inspelningar med bl.a cellisten MistislavRostropovich och oboeisten Heinz Holliger. Han arbetar sedan 1979 i Stockholms orkestrarna och med egen stråkkvartett där man framgångsrikt har breddat repertoaren till att omfatta argentinsk tango och ungersk csardas.Anders innehar sedan några år tjänsten som organist och musikansvarig för konsertserier i Gagnefs församling i Dalarna

Thomas Lundkvist

Musik- och ljudskapare 0705-17 96 10