​Elever framtidsspanar om Lindesberg och Nora år 2043

​Elever framtidsspanar om Lindesberg och Nora år 2043

Hur ser våra städer ut 2043? Kör alla självstyrande bilar? Går det att flyga till Nora? Hur låter musiken och vad är populärt för tioåringar? De här och fler framtidsfrågor diskuteras just nu i två årskurs fem klasser i Nora och Lindesberg. Uppdrag ”Framtidsspaning” pågår fram till veckan efter nyår och är en del i städernas jubileumsfirande.

”Vi samtalar om hur vi reser, vad vi äter, hur våra städer kommer ser ut och om hur musikhitsen låter om tjugofem år. För oss vuxna är tjugofem år överblickbart, men för eleverna är det en evighet till 2043”, menar pedagogen och entreprenören Thomas Hegefors som fått uppdraget att leda spaningen.

Just nu arbetar båda klasserna med att göra en film om hur städerna ser ut i vår tid och vad de vill visa upp för varandra. De intervjuar också varandra om olika aspekter av vad framtiden kan innehålla, berättar Thomas.

Planen är också att de båda klasserna ska ha någon form av utbyte. Om inte fysiskt, så i alla fall på Skype. Så småningom ska elevernas arbete utmynna i en redovisning. Kanske i form av en utställning av något slag. Eller i just filmer. Eller i någon annan kreativ uttrycksform.

”Vi får helt enkelt se vad eleverna själva tänker om uppdraget. Som spaningsledare är det min roll att vara lyhörd för och fånga upp elevernas egen kreativitet i tänket inför framtiden. Och att samla ihop intrycken såklart.”

Resultatet ska stoppas ned i två tidskapslar

När arbetet är slutfört och redovisats offentligt, är det tänkt att klassernas framtidsspaningar packas ihop och stoppas ned i två tidskapslar. Tidskapslarna plomberas och läggs i städernas arkiv - för att sedan tas fram och öppnas igen om tjugofem år.

”Har vi tur är någon av eleverna som är med och spanar fortfarande bosatta här och kan vara med när de öppnas. I vilket fall tror jag det kommer vara spännande för de som är med då - att se vad de här unga människorna trodde nu - om framtiden”, säger Thomas.

Eleverna som medverkar går i årkurs 5 på Brotorpsskolan i Lindesberg och i årskurs 5 på Järntorgskolan i Nora. Arbetet pågår under höstterminen och avslutas med en redovisning efter nyår.

Thomas Hegefors är bosatt i Torphyttan utanför Lindesberg. Till vardags är han IKT-pedagog (informations och kommunikationsteknologi) och utvecklingsledare på kulturskolan i Ljusnarsberg, men han föreläser också om digital utveckling och arbetar med ljud- musik- foto och filmproduktion i eget företag.