​Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening: Program för 2018

Nyhet   •   Apr 14, 2018 08:00 CEST

Omslagsbild till föreningens program 2018

Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening inleder årets program med Bygdeträff i Oppboda lördag 14 april. Kommande program är Valborgsmässofirande 30 april, motorträff 1 maj och en föreläsning om soldatforskning och Lasse Maja 12 maj.

Program 2018 för Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening:

Lördag 14 april kl 13:30: Bygdeträff i Oppboga

Inriktning på Oppboga idag. Samling utanför kontoret till Oppboga bruk där Bernt Johansson och Inger Kjerling hälsar oss välkomna till Företagsbyn. Vi bjuds på en rundvandring i Oppboga bruk. Reijo Mukka guidar oss i Fellingsbro kartong och Oppboga trä. Vi besöker Mark Bannon i CROSSFIT Fellingsbro. Bildarkivets fotoutställning och diverse produkter från Oppboga gamla bruk kan beskådas i en samlingssal i Oppboga bruk. Där serveras också kaffe med dopp. Läs gärna Birgitta Ponténs artikel om Oppboga i Fellingsbroboken 1994.

Måndag 30 april kl 20:30: Valborgsmässofirande vid Hembygdsgården

Brasan tänds och talet till våren håller ordbrukaren och fårfarmaren Arne Wikström från Nyckelby. Vårsånger sjungs av Fellingsbro gospel- och pensionärskör. En eldshow med cirkus Utopia avslutar kvällen. Ishockeyföreningen FFIK sköter serveringen. Svenska kyrkan är medarrangör.

Tisdag 1 maj kl 13:00-16:00: Motorträff på ”Motorbolaget”

Vår gamla fina brandbil står uppställd bland alla de andra sevärdheterna. En brasa är tänd i Stenstagården, vårt bokbord dukas upp och här serveras kaffe med dopp. Där kan man också titta på bildarkivets fotoutställning om Oppboga. Vidare kan här beses ett samlat material från gamla Oppboga bruk.

Lördag 12 maj kl 13.30: Föredrag på Folkhögskolan

Professor Lars Ericson Wolke föreläser om soldatforskning och Lasse Maja. Kaffeservering och bokförsäljning. Ett samprojekt med Facebookgruppen för släktforskning i Fellingsbro, Lindesberg, Ljusnarsberg och Ramsberg.

Onsdag 6 juni kl 13:3: Nationaldagen firas vid Hembygdsgården

Samling vid Olofsborg klockan 13.00 för parad av föreningar med fanor och med ledning av Frövifors musikkår genom samhället till hembygdsgården. Dagens talare vår landshövding Maria Larsson och Rotarys stipendiat åker efter med häst och vagn körd av Anna Kallionpää. Brandbilen är förstås med i tåget. Årets Rotarystipendium delas ut. Titta in i husen och se en samlingsutställning från gamla Oppboga bruk och bildarkivets fotoutställning om Oppboga. Fellingsbroböckerna och folkhögskolans jubileumsbok finns till försäljning. Vi slår ett slag för hembygdsdräkten. Ni som har kom och ta gärna på er den. För er som inte har finns att låna på Olofsborg. Hör av er till Gunborg Lejon tel. 0730-214042. Servering.

Fredag 22 juni kl 14:00: Midsommarfirande vid Hembygdsgården

Kl 09.00 börjar vi klä stången. Plocka blommor och kom med och klä stången. Kl 14.00 reses stången. Därefter blir det traditionella danslekar med hjälp av Midsommarkören. Uppvisning av Tassadansarna. I Stenstagården visas bildarkivets fotoutställning om Oppboga. En samlingsutställning från gamla Oppboga bruk står uppställd. Försäljning av Fellingsbroböckerna och folkhögskolans jubileumsbok mm. Servering. Åktur med häst och vagn.

Lördag 23 juni kl 10:00: Midsommardagen - gudstjänst vid Hembygdsgården.

Kyrkkaffe. Vid regn hålls gudstjänsten i Stenstagården. Bese bildarkivets fotoutställning om Oppboga och se en samlingsutställning från gamla Oppboga bruk. Arrangör svenska kyrkan och Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening.

Söndag 1 juli: Utflykt till Riseberga klosterruin i Nerike

Samling klockan 13.00 vid Olofsborg för samåkning i egna bilar. F.d. Fellingsbroläraren Kerstin Löfqvist Åberg guidar oss på Riseberga. Eftermiddagskaffe intas på någon av Västernerikes hembygdsgårdar.

Söndag 15 juli kl 14.00 – 16.00 och Söndag 8 juli kl 13.30 – 16.00: Underhållning

Trubaduren och Fellingsbrosonen Tarmo Sundström underhåller vid Fågelsången. Karin Olsson från Älvhyttan bakar bröd vid Hembygdsgården. Bese en samlingsutställning från Oppboga gamla bruk och bildarkivets fotoutställning om Oppboga i Stenstastugan. Bokförsäljning och servering. Källarstugan i Tåje är öppen. Kaffe och kalvost serveras i gröngräset.

Söndag 22 juli: Utflykt till Svillingeåsens exercisplats. Samling vid Olofsborg kl 13.00

Samåkning i egna bilar, med Sven Rune Björdin som guide, far vi till Svillingeåsen, vidare följer vi sedan den gamla Eriksgatevägen genom Fågryte och Nyckelby till Templet. Vi far vidare över Nyckelbygärdet mot Ytter-Ekeby där vi passerar gamla läns- och häradsgränsen. Genom Ytter-Ekeby där bastu, Petter Eriks affär, mejeriet och skolan utpekas. Mot Bejby, Varu och Västersätter, där ev en gammal kvarnplats finns. Medtag egen kaffekorg.

Söndag 5 augusti kl 13:30: Hembygdsgårdarnas dag firas på Hembygdsgården

Talare är Ekbackens skolas rektor Johan Ringaby. Alla husen är öppna, välkomna in. Fellingsbroböckerna och folkhögskolans jubileumsbok mm finns till försäljning. I Stenstastugan visas bildarkivets fotoutställning om Oppboga och där står också en samlingsutställning från gamla Oppboga bruk. Spelmanslaget bjuder på musik. Servering.

Torsdag 30 augusti: Öppet hus på Lantbruksmuseet vid Olofsborg

Kl 12.00 – 13.00 serveras de populära korngrynen, gröna ärter, bruna bönor och stekt fläsk. Lantbruksmuseet är öppet och där kan man skåda maskiner, vagnar, verktyg mm som nyttjades före de stora skördetröskornas och traktorernas tid. Bildarkivets fotoutställning Oppboga visas inne på Olofsborg. Där står också en samlingsutställning om gamla Oppboga bruk. Fellingsbroböcker och folkhögskolans jubileumsbok mm finns till försäljning.

Lördag 8 september kl 11.00 – 15.00: Höstmarknad vid Olofsborg

Här dukas, utomhus, upp produkter från bygden. Våfflor, varm korv, kaffe med bröd serveras. Fellingsbroböcker och folkhögskolans jubileumsbok mm finns till försäljning. Vill du ha en marknadsplats anmäl dig senast första september till: Anita Jansson tel. 0581-630024 eller 0702374751 Birgitta Bartoft tel. 0581-620168 eller 0736763727

Torsdag 8 november kl 18:30: Årsmöte på Folkhögskolan

Presentation av årets Fellingsbrobok, Kvällens gästföreläsare Hembygdsförbundets länsordförande Ingela Oxelgren. Bildarkivet ställer ut foton. Sedvanligt kaffe med smörgås serveras.

Söndag 2 december kl 11:00-15:00: Första advent firas med öppet hus på Olofsborg

I samband med julskyltningen i Fellingsbro bjuder vi in till utställning, filmvisning mm. Risgrynsgröt, hembakt bröd, ost och skinka serveras.