Stripa Gruvmiljö är ett byggnadsminne över en unik gruvmiljö. Upplev 1900-talets övergivna byggnader och se alla dess maskiner som fortfarande finns kvar.

​Flera nyheter i Stripa Gruvmiljö i sommar

Tisdag 26 juni öppnas Stripa Gruvmiljö för sommaren. Och Besök Linde AB - som driver gruvmiljön - presenterar flera nyheter för besökarna - exempelvis Stripa-magasinet med försäljning av begagnade varor, Stripa-shopen med försäljning av souvenirer samt nya cykel- och barnvisningar.

Stripa Gruvmiljö har öppet tisdag - söndag klockan 10-17 från 26 juni med drop-in-visningar klockan 11, 13 och 15. Följ med på en guidad visning i Stripa Gruvmiljö och se anrikningsverket, det välbevarade maskinrummet och den spännande gruvlaven där malmen hissades upp från gruvan.

”I området runt gruvdriften finns så mycket mer att se - därför har vi tagit fram en cykelvisning för området utanför gruvans närhet”, berättar Jeanette Andersson på Besök Linde AB: ”Med hjälp av cyklar kan besökarna själva cykla en rundslinga på ca 5 km. Utefter slingans väg är det flera olika stopp med berättelser som filmatiserats. Med hjälp av QR-koder, som besökarna scannar in, får de en berättelse om hur stoppet hänger ihop med gruvdriften”.

”Vecka 26-27 är det familjeveckor i hela kommunen och nytt för i år är att vi kommer erbjuda barnanpassade visningar av gruvområdet. Vi har utvecklat en visning om gruvdriften som är pedagogiskt anpassad för barn. Därför kommer visningen kl 11.00 under familjeveckorna att vara en barnvisning”.

Stripa-magasinet: ”Här kan privatpersoner hyra bord under sommaren för försäljning av deras egna begagnade varor. De prissätter och märker sina varor själva som vi sedan säljer. De får själva välja hur många veckor de vill hyra bordet”. Se mer information längre ned på denna sida.

Stripa-shopen: ”Vi har uppgraderat det gamla lagret där vi nu blandar utställningsföremål från det ursprungliga lagret med inredning och souvenirer. Känslan i lokalen är helt bibehållen. Vi är glada att vi på ett bättre sätt kan visa upp alla de föremål som finns väl bevarade i lagret samtidigt som vi kan erbjuda gästerna att köpa med sig ett minne hem”.

Bergsmansvägen: Besök fyra olika gruvområden på samma väg! Löa Hytta, Stripa Gruvmiljö, Siggebohyttans Bergsmansgård och Gamla Pershyttans Bergsmansby ger en god överblick av gruvnäringen i hjärtat av Bergslagen.