Arne Johnsson invigningstalar vid Lindesbergs Fotoklubbs jubileumsutställning. Foto: Gunnar Nilsson

​Fotoklubbens jubileumsutställning invigdes av Arne Johnsson

Lindesbergs Fotoklubbs jubileumsutställning på Lindesbergs Stadsbibliotek invigdes på fredagen av Arne Johnsson. ”Arne höll ett mycket fint anförande om fotografi i en djupare bemärkelse, om tekniska förändringar under snart 200 år, om ljus och komposition och om vår klubbs utveckling”, skriver klubben på sin hemsida.

Ett 20-tal besökare var på plats liksom media som uppmärksammar Lindesbergs Fotoklubbs 70-årsjubileum. Utställningen pågår till den 25 maj, med samma öppettider som Lindesbergs stadsbiblioteket.

Lindesbergs Fotoklubb 70 år

Första sammanträdet skedde den 25 januari 1948 i Lindesbergs Folkskola och en interimsstyrelse tillsattes. Klubben bildas sedan den 13 februari 1948 på Centralkonditoriet.

Styrelse för 1948: Ordförande redaktör Olle Magnusson, sekreterare folkskollärare Iwan Iwarsson, kassör snickare Gustav Wideman, vice ordförande kalkylator Gunnar Lindberg, vice sekreterare ingenjör Günter Puls. Medlemsantalet i slutet av året 45 st. Medlemsavgiften var 7 kr./år.

Kurs i kamerateknik under ledning av Gustav Wideman genomförs. I samarbete med Lindesbergs Fabriks- och Hantverksförening anordnades en fotografisk utställning på Stadshotellet med drygt 100 av medlemmarnas egna bilder. Utställningens första gäster var landshövdingeparet Olsson. Totalt såg cirka 500 besökare utställningen. Kollektiva besök gjordes av Lindesbergs Folkskolor, Drätselkammaren samt Lindesbergs Rotaryklubb. Genom överenskommelse med Bergslagstidningarna fick ett av deras fönster användas för utställning av medlemmars bilder.

Linde Fotoklubbs sommartävling 1948 vanns av Stig Pettersson. Linde Fotoklubbs hösttävling 1948 vanns av Erik Persson.

Lindesbergs Fotoklubb

Mötesplatsen för fotointresserade i Lindesberg och Bergslagen www.lindesbergsfotoklubb.se