Höstens filmprogram för Lindesbergs Filmstudio

Höstens filmprogram för Lindesbergs Filmstudio

Lindesbergs Filmstudio presenterar i höst sju filmer - "Flugparken" torsdag 3 september, "Wild Tales" tisdag 15 september, "21 sätt att förstöra ett äktenskap" torsdag 24 september, "Leviathan" tisdag 6 oktober, "Sådan far, sådan son" torsdag 22 oktober, "Timbuktu" tisdag 3 novemberm "Intermezzo" torsdag 19 november och "Selma" tisdag 8 december.

Torsdag 3 september kl 19.00

FLUGPARKEN. Regi och manus: Lindesbergsbördige Jens Östberg. Drama/thriller från Sverige 2014 (96 min).

Kristian (Sverrir Gudnason) har inga speciella drömmar eller mål. Efter en ölkväll försvinner bästa vännen Alex. Alex hittas död och spekulationerna tar fart. Vad hände egentligen den kvällen? Sverrir Gudnason fick en Guldbagge för bästa manliga huvudroll.

Tisdag 15 september kl 19.00

WILD TALES. Regi: Damian Szifron. Komedi från Argentina/Spanien 2014 (122 min).

Almodovar har producerat den här oemotståndliga episodfilmen som tagit världen med storm. En energibomb där hämnden är det återkommande temat. Livet är fyllt med orättvisor som gör folk stressade. För vissa brister det. Det här är en film för dem. Almodovar möter Tarantino!

.............................

Torsdag 24 september kl 19.00: EXTRA! Finska Förvaltningsområdet bjuder på film! Öppen för alla!

21 SÄTT ATT FÖRSTÖRA ETT ÄKTENSKAP. Regi: Johanna Vuoksenmaa. Romantisk komedi från Finland 2014 (92 min)

Vi möter en som inte vill bli förälskad, en annan som längtar allra mest efter just det. Vi träffar en tredje som är gift med fel kvinna, en fjärde som inte längre är det. Forskaren Sanna Manner skriver på en doktorsavhandling i ämnet… Fartfylld finsk komedi.

Tisdag 6 oktober kl 19.00

LEVIATAN. Regi: Andrej Zvjagintsev. Drama från Ryssland 2014 (140 min)

Kolja bor i en stad nära Barents hav i norra Ryssland. Han har sin bilverkstad bredvid huset där han bor med sin fru och son. Vadim Shelevyat, stadens borgmästare, vill undanröja Kolja från marken och använder sig av allt mer aggressiva metoder. Filmen fick en Oscar som bästa utländska film.

Torsdag 22 oktober kl 19.00

SÅDAN FAR, SÅDAN SON. Regi: Hirokazu Kore-eda. Drama från Japan 2014 (120 min)

Två familjer från olika samhällsklasser får beskedet att deras söner, nu sex år, förväxlades vid födseln. Sjukhusledningen tar på sig ansvaret och råder dem att byta tillbaka barnen. Men hur byter man barn?

Tisdag 3 november kl 19.00

TIMBUKTU. Regi: Abderrahmane Sissako. Drama från Mauretanien/Frankrike 2014 (96 min)

Pojkar spelar fotboll i Timbuktu. Men spelet sker utan fotboll. Timbuktu har tagits över av militanta fundamentalister och allt är förbjudet. Högaktuellt, tänkvärt och tragikomiskt underhållande.

Torsdag 19 november kl 19.00

INTERMEZZO - en klassiker från 1936. Regi: Gustaf Molander. Drama från Sverige 1936 (93 min)

Violinisten Holger Brandt (Gösta Ekman) behöver en ny ackompanjatör inför en turné och valet faller på Anita Hoffman (Ingrid Bergman). Ingrid Bergma - född 1915 och död 1982 - tilldelades tre Oscar för sina filmroller. Hon spelade i många europeiska och amerikanska filmer. En av vår tids mest uppskattade skådespelerskor.

.............................

Tisdag 8 december kl 19.00. OBS! Medlem får ta med en gäst gratis på den sjunde filmen.

SELMA. Regi: Ava DuVernay. Drama från USA 2014 (128 min)

Berättelsen om Dr Martin Luther King Jr:s historiska kamp om rösträtt för afroamerikaner. En farlig och skrämmande kampanj som kulminerade i den episka marschen från Selma till Mongomery, Alabama. Det är i år 50 år sedan detta avgörande utspelade sig i medborgarrättsrörelsen. Oscarsvinnare!

Filmstudio - film i föreningsform

LINDESBERGS FILMSTUIDO är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Grundupplägget i filmstudiorörelsen är film i föreningsform. Det innebär att man måste vara medlem för att se Filmstudions filmutbud. Medlemskapet i Filmstudion ger inte tillträde till Folkets Hus Bios ordinarie filmvisningar.

MEDLEMSKAP/FILMSTUDIOKORT: Hösten 2015 kostar ett medlemskap för vuxen 250 kronor som ger tillträde till 7 filmstudiofilmer + 1 finsk extrafilm . Ungdom tom 25 år alt vuxenstuderande betalar 120 kronor. Medlemskap löses i första hand genom inbetalning till bankgiro 174-4580 . Ange namn, adress + ev. e-post. Medlemskortet får du vid ditt första filmbesök - i andra hand vid ditt första filmbesök.

FILMPROGRAMMET: Vår och höst väljer filmstudiomedlemmarna de filmer som sedan visas. Som medlem kan vara med och påverka kommande program! Skicka e-post och berätta vad du vill se. Det kan handla om en särskild film, filmer av en viss regissör eller på ett visst tema. Men även föreläsningar eller annat som har med film att göra.

INTRESSERAD AV ATT VARA AKTIV I FÖRENINGEN? Du kan också arbeta aktivt i föreningen. Vi söker hela tiden filmintresserade som på ett eller annat sätt vill verka i föreningen, både i styrelse och programgrupp. Du får då även möjlighet att delta i SFF:s arrangemang såsom filmhelger, seminarier, regionala träffar, visningar av nya filmer, medlemsresor till utländska filmarkiv

FILMSTUDIOANSVARIG: Mats Ericsson (booktraveller@live.se)

.........................

Nätverket Lindekultur är ett informellt och ideellt initiativ för att stärka och stödja kulturella och kreativa verksamheter i Lindesbergs kommun - bland annat genom att göra kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg via denna nyhetskanal.

Vill DU veta vad som händer? Följ oss via Mynewsdesk och Facebook - eller få nyheterna direkt med epost genom att skicka in din epostadress till info.lindekultur@gmail.com.

Vill DU sprida information om vad som händer? Skicka text, bilder och annat underlag till redaktionen för denna nyhetskanal via epost till info.lindekultur@gmal.com