​Kammarmusikförening bjuder in till workshop för kvinnoröster

​Kammarmusikförening bjuder in till workshop för kvinnoröster

I samband med svensk-bulgariska kören Perunikas konsert 17 mars i Bångbro Folkets Hus inbjuder arrangerande Ljusnarsbergs kammarmusikförening till en workshop för kvinnoröster, meddelar föreningens ordförande Thomas Lundkvist.

Workshopen startar kl 13:00 och pågår två timmar - därefter ger kören en konsert kl 16:00. ”Priset för workshopen har vi inte bestämt än men blir nog 150 kr. Samma pris för konserten utom för medlemmar (100:-). Sprid gärna detta till andra röstintresserade”, skriver Thomas Lundkvist.

Perunika är en vokalensemble med bas i Stockholm som etablerades augusti 2014. Det gemensamma intresset för den bulgariska folkmusiktraditionen med dess speciella sångteknik väckte idén att bilda en kvinnlig vokalensemble tillsammans med den bulgariskfödda dirigenten Michael Deltchev. Ensemblen består av 20 sångerskor med olika musikalisk bakgrund, varav flera är utbildade musiker. Kören framför arrangerad folkmusik från Bulgarien i olika stilar som framhäver sångernas olika ursprung.

Perunika strävar efter att lyfta och att återuppväcka intresset för det här musikaliska uttrycket i Sverige, såväl genom egna konserter och workshops samt via samarbeten med bulgariska sångerskor och andra ensembler. Kören vill också förmedla den kraft som kan uttryckas med hjälp av den kvinnliga sångrösten. Ensemblen har sedan den bildades hunnit med ett flertal konserter och samarbeten, såväl nationellt som internationellt.

Länkar till mer information om Perunika:

Thomas Lundkvist

Musik- och ljudskapare 0705-17 96 10