Medlemmar i Konstbunkern ställde ut i Lindesbergs Konstföreningens skyltfönsterprojekt tills affärslokalen blev uthyrd - nu flyttar utställarna in i Lindesbergs stadsbibliotek.

​Konstbunkern i Örebro ställer ut i Lindesberg

Lördag 13 juni kl 12:00 öppnas nästa utställning i Galleri Konstrummet på Lindesbergs stadsbibliotek. Utställningen heter ”Konstbunkern flyttar in” med verk av alla medlemmar i Konstbunkern i Örebro. Utställningen pågår till 19 augusti.

”Vi ställer inte in våra utställningar utan vi fortsätter att ställa ut”, säger Sara Sporre - kultursekreterare och museipedagog i Lindesbergs kommun: ”Nu har jag bett konstnärerna från Konstbunkern att flytta in i vårt Konstrum under hela sommaren. Vissa har ställt ut i Konstrummet tidigare - för andra är det första gången. Vi är jätteglada att de kommer till Lindesberg och jag ser fram emot att se alla olika uttryck”.

Det blir ingen vernissage utan utställningen öppnar kl 12 lördag 13 juni. Beroende på hur pandemin ser ut i augusti så får vi se om vi kan anordna någon aktivitet i samband med utställningen, meddelar Sara Sporre.

Konstbunkern är ett gäng konstnärer som alla är baserade i Örebro: Jenny Käll, Karolina Oxelväg, Matilda Andrén, Lisa Brunnegård, Patrik Lindberg, Alexander Creutz, Petter Nilsson, Emil Öhlund, Mark Andersson och Johan Jedebert. De har ateljéer och ett galleri i lokaler på Kyrkogatan 13 i Örebro. Gruppen har rötter i allt från streetart och graffiti till måleri, teckning och skulptur. Alla har sitt egna, unika uttryck och är en grupp med stor bredd.

Utställningen visas under bibliotekets ordinarie bemannade öppettider - måndagar-tisdagar-onsdagar kl 10-19; torsdagar kl 10-17; fredagar kl 10-18; lördagar kl 10-14.