​Kulturarvsdagen firas på Kyrkberget och Stripabryggeriet

​Kulturarvsdagen firas på Kyrkberget och Stripabryggeriet

Den 6–8 september är det dags att återigen sätta kulturarvet i rampljuset runt om i hela landet. Temat för Kulturarvsdagen 2019 är " Konst och underhållning”. I Lindesbergs kommun firas dagen på Kyrkberget (fredag 6 september) och på Stripabryggeriet (söndag 8 september).

Kulturarvsdagen är Riksantikvarieämbetets årliga temadag som ska bidra till att skapa förståelse, intresse och engagemang för kulturarvet. Såväl kulturmiljöer som kulturhistoriskt intressanta byggnader, anläggningar och personer står i fokus. Temat för 2019 är Konst och underhållning och handlar om allt från konsthantverk och litteratur till teater, levande rollspel, cirkuskonst , scen- och bildkonst och olika konserter och kulturfestivaler.

Kulturarvsdagen är en del av Europarådets och Europeiska kommissionens gemensamma program European Heritage Days som årligen lockar över flera miljoner besökare till mer än 70.000 lokala evenemang. Samtliga Europarådets medlemsstater deltar i European Heritage Days. Det är det mest firade gemensamma kulturevenemang som delas av Europas medborgare. I Sverige är Riksantikvarieämbetet huvudarrangör och samordnare för kulturarvsdagarna i samarbete med Sveriges Hembygdsförbund och Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd.

Kulturarvsdagen i Lindesbergs kommun

I Lindesbergs kommun firas dagen på Kyrkberget i Lindesberg (fredag 6 september) och på Stripabryggeriet i Stripa gruvmiljö (söndag 8 september).

...

Fredag 6 september kl 17:00 - 19:00: Luften, träden och staden - Kyrkberget i Lindesberg

Kägelbanan på Kyrkberget i Lindesberg. Foto: Annika Waldén

Föreningen Kyrkbergets Vänner bjuder in till ett arrangemang i naturens och kulturens tecken. Samlingspunkt vid portalen på Banvägen kl 17.00, därefter vid Kägelbanan på Kyrkberget.

På Kyrkberget i Lindesberg finns intressanta hus och dito natur. Här finns en kägelbana och ett vattentorn som är över 100 år gamla. Här finns träd som är 100 år och äldre. Följ med på en promenad från Banvägen upp till Kägelbanan där underhållning och aktiviteter sker. Jesper Hansson, naturvårdsbiolog, guidar oss bland träden, Siv Kalmö guidar oss bland husen och Arne Johnsson, poet, framför dikter med temat ”Luften, träden och staden”. Kyrkbergskören med orkester framför Kyrkbergslåtar. Kolla dina artkunskaper med artbingo i den artrika och anrika naturen på Kyrkberget.

Söndag 8 september kl 12:00 - 18:00: Konst och underhållning med Sånger om järn på Stripabryggeriet

Thomas Lundkvist och Fred Lane bjuder på Sånger om järn.

Stripabryggeriet och Karlssons Kulturverkstad bjuder in till Stripabryggeriets vackra lokaler i den rustika gruvmiljön i Stripa. I det forna Välfärdshuset, som numera inrymmer Stripabryggeriets Gallerirum tillika Konsertlokal blir det "Sånger om järn" kl 16.00. Biljetter till konserten beställes på bokning@stripabryggeriet.se I pausen blir det tilltugg. Före och efter konserten, från kl.13.00 serveras mat och dryck inne på bryggerirestaurangen. I konsertlokalen Gallerirum visas också Göran Johanssons utställning "Stripas inre skönhet", konstfulla fotografier från Stripa gruvas inre rum. I lilla Galleriet strax intill finns Kajsa och Johnny Karlssons smycken och keramik av Gunilla Dovsten.

Sånger om järn: Thomas Lundkvist och Fred Lane bjuder på ett visprogram med allvar och humor, om fyrahundra år av samhällsomvandling. Visor av Dan Andersson och Erik Gustaf Geijer samt sånger gjorda av gruvarbetare, kolare och hyttarbetare i Sverige och England.

Thomas är att betrakta som månginstrumentalist. Han har turnerat runt hela Sverige i länsmusikstiftelsernas och rikskonserters regi och spelat tillsammans med Fred under alla år.

Fred är uppväxt utanför Manchester och flyttade till Sverige 1970. Här översatte han visor av Nils Ferlin och Dan Andersson och gav ut LP:n Swedish songs. Vidare har Fred forskat fram svenska gruvarbetarvisor vilket mynnade ut i LP:n Vi smida.

Kyrkbergets Vänner

Förening som värnar om Kyrkberget